Decembrsko zapravljanje: slovenski potrošniki previdni, a praznično razpoloženi

darila, trgovina, potrošniki
Foto: Unsplash

December je čas, ko Slovenci odpiramo denarnice nekoliko bolj kot sicer, a kljub temu ostajamo previdni. Lani se je prodaja v trgovinah na drobno sicer povečala, a manj kot decembra 2023, kar kaže na rahlo zadržanost potrošnikov tudi v prazničnem času.

Podatki državnega statističnega urada kažejo, da je bil prihodek podjetij v zadnjem mesecu lanskega leta za 11,9 odstotka višji od povprečnega mesečnega prihodka, a še vedno za 2,1 odstotka nižji kot decembra 2023.

Kje smo zapravljali največ?

Analiza nakupovalnih navad razkriva, da so se decembra največ povečali prihodki v trgovinah z elektronskimi in gospodinjskimi napravami, za kar je rast znašala kar 34,4 odstotka, ter v trgovinah z živili, kjer je rast dosegla 14,9 odstotka. Razlog je jasen: praznična obdarovanja in priprave na praznike. Povečala se je tudi prodaja farmacevtskih, medicinskih in kozmetičnih izdelkov, in sicer za 14,1 odstotka.

V primerjavi s predlanskim decembrom so se prihodki povečali le v trgovinah z elektronsko opremo in gospodinjskimi napravami (19,5 odstotka) ter v trgovinah z izdelki za prosti čas (4,7 odstotka). V vseh drugih večjih skupinah trgovine na drobno so prihodki upadli – največ v trgovinah s kozmetiko in farmacevtskimi izdelki, kar je bilo 6 odstotkov manj kot predlani, ter v trgovinah s pohištvom, kjer je upad znašal 4,2 odstotka.

Slovenci varčnejši od evropskega povprečja

Čeprav decembra običajno več zapravimo, smo slovenski potrošniki še vedno bolj previdni kot povprečje Evropske unije. Pri prodaji neživilskih izdelkov je bila razlika med decembrsko prodajo in povprečno mesečno prodajo v Sloveniji le 10,9 odstotka, medtem ko je evropsko povprečje znašalo 22,1 odstotka. Pred nami je bil le Luksemburg. Največjo rast prodaje decembra so zabeležili na Češkem, ki je znašala kar 40,8 odstotka.

Pri živilskih izdelkih je bila situacija nekoliko boljša – decembrska prodaja je presegla povprečno mesečno prodajo za 14,9 odstotka, še vedno pa pod povprečjem EU, ki je znašalo 15,9 odstotka. Največja razlika je bila na Irskem (23,5 odstotka), najmanjša pa na Hrvaškem (3 odstotke) in v Grčiji (2,8 odstotka).

Uvoz daril in prazničnih izdelkov

Praznični čas vpliva tudi na uvoz. Lani so v zadnjem četrtletju leta uvozili več izdelkov, povezanih z obdarovanjem in prazničnim vzdušjem. Največji porast je zabeležen pri pirotehničnih izdelkih – uvoz je znašal 1,9 milijona evrov, kar je 46,2 odstotka več kot predlani. Vrednost uvoza poštnih razglednic in čestitk se je povečala za tretjino, na 0,4 milijona evrov, kar je predstavljalo polovico celotne vrednosti uvoza teh izdelkov.

Rast uvoza je bila zabeležena tudi pri garniturah za razsvetljavo novoletnih jelke, ki so jih uvozili za 1,1 milijona evrov, kar je 22,2 odstotka več kot v zadnjem četrtletju predlani. Po drugi strani sta upadla uvoz penečih vin (7,4 odstotka) in viskijev (2,7 odstotka).

Družabni december: turizem in gostinstvo

December je tudi mesec druženja, koncertov, sejemskih prireditev in praznične razsvetljave. Mestne občine privabljajo domače in tuje obiskovalce, kar se pozna pri turistični statistiki. V Ljubljani so domači turisti lani ustvarili 11,9 odstotka vseh prenočitev v decembru, v Mariboru pa 10,5 odstotka. Največ prenočitev so zabeležili v zdraviliških občinah (44,5 odstotka), sledile so gorske (22,6 odstotka) in obmorske občine (17,5 odstotka).

Največ domačih turistov je prenočilo na silvestrovo, približno 18.500 ljudi. Kranjska Gora je vodila z 2.300 prenočitvami, sledil je Bohinj z več kot 1.600, Brežice pa s približno 1.500 prenočitvami.

Obisk gostinskih obratov je prav tako v porastu. Prihodek od prodaje v dejavnosti strežba jedi in pijač je bil lani decembra za 4,9 odstotka višji od povprečnega mesečnega prihodka, kar je tudi 7,4 odstotka več kot decembra 2023.

December tako ostaja mesec, ki kljub previdnosti Slovencev ohranja poseben čar – trgovine, turizem in gostinski sektor skupaj ustvarjajo praznično vzdušje, ki ga čutijo tako domači kot tuji obiskovalci.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Popularno

Novi broj magazina „Lider.si” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentarji