Delavska svetovalnica: Dolgotrajnost sodnih postopkov ogroža pravice delavcev

Zveza svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS). Foto: STA

Delavska svetovalnica opozarja na kritično dolgotrajnost sodnih postopkov v primerih kršitev temeljnih delavskih pravic. Po več letih od vložitve kazenskih ovadb številni delavci še vedno ne dobijo epiloga, medtem ko delodajalci pogosto prejmejo pogojne obsodbe, tudi za kršitve, za katere bi lahko sledila zaporna kazen.

Vodja Delavske svetovalnice Goran Lukić opozarja, da gre za izjemno perečo problematiko, ki se vleče že leta. Kot primer navaja letošnjo sodbo, v kateri je sodišče spoznalo delodajalca za krivega neplačevanja plač, prispevkov in regresa za leto 2016. Delodajalcu je bila izrečena pogojna kazen pet mesecev zaporne kazni, do izvršitve katere ne bo prišlo, če v dvotedenski preizkusni dobi ne bo storil novega kaznivega dejanja in izpolnil finančne obveznosti do delavcev.

“Lahko bi rekli, da roka pravice zelo dolgo traja, in ko pride, se zgodi pogojna obsodba. Delodajalec je očitno kršil pravice delavcev, za kar bi bila zagrožena tudi zaporna kazen,” poudarja Lukić. V obsodbi so sodišče poleg tega izpostavilo finančne težave delodajalca, kar Lukić ocenjuje kot sporno.

Na drugi strani so primeri, kjer so delavci kaznovani za neprimerna ravnanja, čeprav niso dobili plačila za svoje delo. Lukić navaja primer delavca, ki je prejel več kot leto dni zaporne kazni zaradi groženj delodajalcu, čeprav ni prejel svojih plač. Star je bil in ni deloval grozeče.

Dolgotrajni postopki oškodujejo delavce

Svetovalka Laura Orel je predstavila primer čistilnih servisov Aqua čiščenje in Vur, ki sta opravljala čiščenje za javne naročnike, vključno z ministrstvom za javno upravo. Približno 100 zaposlenih ni prejelo plač, okoli 20 pa je leta 2019 vložilo kazenske ovadbe zoper delodajalca.

“Lani so bile oškodovanke končno zaslišane kot priče, do danes pa še vedno niso dobile odgovora s sodišča. Odgovorna oseba podjetij je skušala prikazati, da so bili delavci krivi za izgubo naročila,” je pojasnila Orel.

Takšne zamude in zavlačevanja so po mnenju Delavske svetovalnice nesprejemljive, saj povzročajo finančne, psihološke in zdravstvene težave delavcem. Nekatere delavke so celo težko zbolele zaradi nastale situacije, medtem ko je sodno kolesje še naprej mlelo in mlelo.

Minister za delo Luka Mesec je v odzivu poudaril, da za ministrstvo predstavljajo kršitve delavskih pravic prvorazredno temo. Kot je dejal v izjavi za medije v Ljubljani, se z obravnavo tega področja ukvarjajo dnevno, pri čemer si prizadevajo med drugim za učinkovitejše dokazne postopke na sodišču in izboljšanje nadzora. “Tako kot drugod pa je tudi v Sloveniji težava v zelo visokih dokaznih standardih, zaradi katerih se lahko sodni postopki vlečejo tudi nekaj let,” je opozoril.

Po njegovih besedah so odzivnost inšpektorata za delo med drugim izboljšali z vzpostavitvijo enote za hitro odzivanje, dejstvo pa ostaja, da je inšpektorat pogosto zasut s prijavami. “Z izboljševanjem dela inšpektorata v primerjavi s preteklimi leti sem zadovoljen, ni pa še popolno. Seveda je treba delati korake naprej,” je dodal.

Delavska svetovalnica pričakuje, da bodo pristojni organi ukrepali in preprečili tretjerazredno obravnavo primerov kršitev temeljnih pravic delavcev. “Ne pričakujemo sprememb čez noč, a ne moremo biti tiho. Delavci ne smejo čakati leta na pravico,” je sklenil Lukić.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Popularno

Novi broj magazina „Lider.si” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentarji