V Bruslju sta Evropski parlament in Svet EU danes dosegla začasni dogovor o uredbi, ki bo bistveno vplivala na prihodnost avtomobilske industrije v Evropski uniji. Nova pravila, ki bodo nadomestila dve dosedanji direktivi, urejajo zasnovo vozil in ravnanje z izrabljenimi vozili. Avtomobili morajo postati del krožnega gospodarstva, kjer se materiali ne izgubljajo, temveč ponovno uporabljajo in reciklirajo.
Dogovor med institucijama je pomemben tudi zato, ker ureja celoten življenjski cikel vozil, od njihove zasnove in proizvodnje pa vse do konca življenjske dobe in pravilnega ravnanja z odsluženimi avtomobili. S tem se EU odziva na okoljske izzive in poskuša zmanjšati negativne vplive na okolje ter spodbuditi trajnostno rabo surovin.
Zmanjšanje odpadkov in boljši izkoristek surovin
Nova uredba je del evropskega zelenega dogovora in akcijskega načrta za krožno gospodarstvo, ki si prizadeva za zmanjšanje odpadkov in boljši izkoristek surovin. Evropske institucije poudarjajo, da bo ta pravna podlaga eno ključnih orodij pri prehodu avtomobilske industrije na trajnostne prakse.
Krožna zasnova vozil:
Po novem bodo proizvajalci morali avtomobile zasnovati tako, da se deli in materiali iz vozil ob koncu življenjske dobe lažje odstranijo, ponovno uporabijo ali reciklirajo. To pomeni, da se bo že pri načrtovanju upoštevalo, kako se bo vozilo kasneje razstavljalo in ločevalo na posamezne materiale.
Obvezni deleži recikliranih materialov:
Dogovor prinaša tudi konkretne cilje za uporabo recikliranih materialov v novih vozilih. V prvih šestih letih po uveljavitvi uredbe naj bi vsaj 15 odstotkov plastike v novem vozilu predstavljal recikliran material. Ta delež naj bi v desetih letih narasel na 25 odstotkov. Od tega mora vsaj 20 odstotkov reciklirane plastike izhajati iz tako imenovanega zaprtega kroga, torej iz recikliranja starih avtomobilov ali delov iz vozil.
Takšna pravila za proizvajalce pomenijo, da se morajo že danes pripravljati na spremembe v proizvodnji in dobavnih verigah. Doseganje teh ciljev zahteva sodelovanje med proizvajalci, zbiralci, reciklirnimi obrati in institucijami, ki bodo nadzirale izpolnjevanje teh zahtev.
Odpravljanje “izgubljenih vozil”
Ena izmed težav, s katero se EU sooča že vrsto let, je pojav t. i. ”missing vehicles” — vozil, ki na koncu svoje življenjske dobe izginejo iz evidenc in končajo na nezakonit način, pogosto izven ustreznih sistemov obdelave ali celo v državah zunaj EU. Nova uredba uvaja strožje kriterije za določanje, kdaj se vozilo šteje kot odsluženo, in zahteva, da takšna vozila obvezno pristanejo v pooblaščenih obratih, ki skrbijo za njihovo reciklažo in varno odstranjevanje nevarnih snovi.
Pomembno je tudi to, da bo uredba urejala prenos lastništva rabljenih vozil znotraj EU, še posebej v primerih, kjer se prodaja zgodi izključno prek spleta ali ko vozilo potrdi totalno izgubo s strani zavarovalnice. To bo pomagalo preprečiti neurejeno prehajanje sredstev in izgubo sledi o tem, kam vozila končajo.
Močne prednosti za okolje in gospodarstvo
Namen novih pravil je okrepiti varstvo okolja in delovanje enotnega trga EU. Avtomobilska industrija je namreč ena izmed najbolj surovinansko intenzivnih panog v Uniji. Samo v EU porabijo proizvajalci vozil vsak leto več kot 7 milijonov ton jekla, okoli 2 milijona ton aluminija, ogromne količine bakra in približno 6 milijonov ton plastike.
Velik del teh materialov bi se ob običajnem postopku reciklaže izgubil ali slabo uporabil, medtem ko nova uredba stremi k zadržanju teh materialov v evropski ekonomiji.
Čeprav je obstoječa politika že izboljšala zbiranje in recikliranje materialov iz odsluženih vozil do približno 85 odstotkov, večina materiala, še posebej plastike, konča z mešanimi odpadki, ki niso dobro razvrščeni ali ponovno uporabljeni. Še zlasti je stopnja recikliranja plastike iz vozil nizka (le okoli 19 odstotkov), kar je znaten izziv za učinkovito krožno gospodarstvo. Nova uredba to želi nasloviti prav z začrtanimi cilji reciklirane vsebine.
Odgovornost proizvajalcev in izvoz rabljenih vozil
Poleg zahteve po recikliranju in zasnovi vozil za ponovno uporabo, bo uredba okrepila razširjeno odgovornost proizvajalcev. Po treh letih od uveljavitve bodo morali proizvajalci sami nositi stroške zbiranja in obdelave vozil, ko dosežejo konec svoje življenjske dobe. To jih spodbuja k temu, da že ob načrtovanju razmišljajo o življenjskem ciklu vozila do njegove končne obdelave.
Druga pomembna točka dogovora je prepoved izvoza neprimernih rabljenih vozil iz EU v države zunaj Unije. Takšna vozila pogosto končajo nekontrolirano in prispevajo k onesnaževanju okolja v državah, ki nimajo ustreznih sistemov za obdelavo odpadkov. Ta prepoved naj bi začela veljati pet let po uveljavitvi uredbe.
Tak ukrep ima dva učinka. Pripomore k boljši zaščiti okolja v državah zunaj EU in hkrati ohranja dragocene materialne vire znotraj evropskega gospodarstva, kjer se lahko ponovno uporabijo ali reciklirajo v skladu z visokimi standardi.
Preberite več:
Dogovor, ki sta ga danes dosegla Parlament in Svet EU, je začasen politični dogovor, ki ga morata zdaj uradno potrditi obe instituciji. Ko bo potrjen in objavljen v Uradnem listu Evropske unije, bodo pravila začela veljati dve leti po uveljavitvi uredbe. Po uveljavitvi bo predviden še čas za prilagoditev industrije, preden začnejo veljati zahtevani deleži recikliranih materialov.









