Evropa za bolj trajnostne avtomobile: manj odpadkov in več recikliranja

Reciklirani avtomobili
Foto: Pexels

Svet Evropske unije je sprejel pomemben korak v smeri trajnostne mobilnosti. Potrdil je stališče o novi uredbi, ki določa pravila za ravnanje z vozili, ko ti dosežejo konec svoje življenjske dobe. Cilj je jasen: manj odpadkov, več recikliranja in manjša odvisnost od uvoženih surovin.

Novi predpisi bodo od proizvajalcev zahtevali, da avtomobile že ob zasnovi prilagodijo lažjemu razstavljanju, ponovni uporabi in recikliranju posameznih delov. Uredba prvič uvaja tudi konkretne cilje za uporabo recikliranih plastičnih materialov, medtem ko bodo minimalni deleži za jeklo, aluminij in druge ključne surovine še določeni.

Od plastike do žerjavov

Nova pravila ne bodo veljala le za osebna vozila in dostavnike, ampak tudi za težka tovorna vozila in ostala motorna kolesa. Vključena so celo posebna vozila, kot so gasilski tovornjaki in mobilni žerjavi. Vsi bodo morali imeti označene dele, proizvajalci pa bodo morali pripraviti strategijo krožnosti, ki bo poenostavljena na ravni vozil iste kategorije.

Prodaja rabljenih vozil bo po novem strožje nadzorovana. Ob vsakem prenosu lastništva bo treba dokazati, da vozilo še ni doseglo konca svoje življenjske dobe. Izjema velja le za fizične osebe, razen v primeru spletne prodaje.

Reciklirana plastika – koraki v letih

Uredba predvideva postopno višanje deleža reciklirane plastike v novih vozilih:

  • 15 % v šestih letih po začetku veljavnosti,
  • 20 % v osmih letih,
  • 25 % v desetih letih.

Če bo na trgu primanjkovalo reciklirane plastike ali bodo cene previsoke, lahko Evropska komisija dovoli izjeme.

Digitalni potni list in jasna odgovornost proizvajalcev

Za vsako vozilo bo uveden digitalni potni list, ki bo beležil informacije o sestavi in možnostih recikliranja. Proizvajalci bodo odgovorni za celotno življenjsko pot vozila – od zbiranja in prevoza do predelave. Če proizvajalec ne obstaja več, bodo stroške pokrili drugi, glede na svoj tržni delež.

Težje vrste vozil, kot so tovornjaki in motorna kolesa, bodo imele še strožja pravila – za njih bo treba kriti vse stroške predelave.

Nova uredba uvaja tudi avtomatiziran carinski nadzor za izvoz vozil. Le tehnično brezhibna vozila bodo lahko zapustila EU. Države članice bodo morale povezati svoje registre z EU sistemom MOVE-HUB, kar bo omogočilo boljši pregled nad izvozom in omejilo pojav t. i. “izginulih vozil”.

Korak naprej za zeleno prihodnost

Kot je poudarila Paulina Hennig-Kloska, poljska ministrica za podnebje in okolje, je uredba prelomna. Zmanjšala bo količino odpadkov, okrepila konkurenčnost industrije in zmanjšala odvisnost Evrope od uvoženih materialov.

Svet EU je zdaj pripravljen na začetek pogajanj z Evropskim parlamentom, ki bo moral pred tem še potrditi svoje stališče. Ta uredba je pomemben del širšega evropskega zelenega dogovora, ki si prizadeva za bolj trajnostno in okolju prijazno gospodarstvo.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Popularno

Novi broj magazina „Lider.si” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentarji