Avtomobilska industrija Evropske unije e v zadnjih letih sooča s pritiskom cenejše konkurence, predvsem iz Kitajske, in z zahtevami po zeleni tranziciji. Evropska komisija je zato prepoznala potrebo po spodbujevalnem načrtu, ki bi sektorju omogočil ponovno oživitev in stabilizacijo.
Evropski komisar za trajnostni transport in turizem Apostolos Tzitzikostas je predstavil akcijski načrt, ki podpira strateške tehnologije, kot so proizvodnja baterij in avtonomna vozila, ter lajša regulativno breme za proizvajalce.
Avtomobilska industrija EU zaposluje približno 14 milijonov ljudi in prispeva sedem odstotkov skupnega bruto domačega proizvoda.
V zadnjem času so jo močno prizadele težave v dobavnih verigah, visoki stroški energije in odvisnost od uvoza ključnih surovin.
Da bi zmanjšala to odvisnost, je Evropska komisija napovedala ustanovitev sklada v vrednosti 1,8 milijarde evrov za zagotavljanje varne in konkurenčne oskrbovalne verige za surovine, potrebne za baterije.
S tem bodo izpolnili nepogrešljiv pogoj za prehod na avtomobile brez emisij ogljika.
EU bo spodbujala domačo proizvodnjo, da bi se izognila strateški odvisnosti, zlasti pri proizvodnji baterij, je ob predstavitvi akcijskega načrta povedala Ursula von der Leyen.
“Ključno je, da Evropa doseže stroškovno konkurenčno proizvodnjo celic v EU, ki bi zajela velik del oskrbe z baterijami in ustvarila evropsko dodano vrednost vzdolž dobavne verige. Komisija bo s financiranjem v okviru Inovacijskega sklada dodatno podprla industrijo baterij v EU in ji pomagala ohraniti močno evropsko proizvodno bazo. Komisija bo preučila tudi neposredno podporo proizvodnje za podjetja, ki proizvajajo baterije, ter necenovne kriterije za komponente, kot so zahteve glede odpornosti,” navaja Evropska komisija.
Nadalje želi Evropska komisija evropsko avtomobilsko industrijo postaviti v ospredje pri razvoju povezanih in avtomatiziranih vozil, ki jih poganja umetna inteligenca. V ta namen bo Bruselj oblikoval poseben regulativni okvir za avtonomna vozila in zagotovil približno milijardo evrov v javno-zasebnih naložbah med letoma 2025 in 2027.
Za financiranje novih električnih polnilnic je predvidenih 570 milijonov evrov.
Akcijski načrt predvideva tudi reševanje primanjkljaja usposobljene delovne sile. Komisija želi podpreti delavce, ki so pripravljeni na prekvalifikacijo in dodatno usposabljanje.
Kljub spremembam ostajajo cilji čiste mobilnosti isti. Evropska komisija ohranja mejne vrednosti emisij za nove avtomobile letos, za leto 2030 in za leto 2035. Po letu 2035 bodo v proizvodnji le še avtomobili z ničelnimi emisijami.
Von der Leyenova je poudarila, da cilji ostajajo nespremenjeni, vendar bo pristop bolj pragmatičen in prilagodljiv.
Proizvajalci bodo lahko izpolnjevali emisijske zahteve v triletnem obdobju, kar pomeni, da lahko morebitno neizpolnjevanje ciljev v eni od let nadoknadijo v naslednjih dveh.
V drugi polovici leta bo Bruselj ponovno preučil pravila in standarde emisij ogljika.
Položaj evropskih proizvajalcev avtomobilov dodatno otežujejo kitajska konkurenca in morebitne ameriške carine v višini 25 odstotkov. Evropska komisija se je zavezala k zagotavljanju enakih konkurenčnih pogojev, in sicer z uvedbo protisubvencijskih ukrepov ter z novimi sporazumi o prosti trgovini, kot je načrtovani dogovor z Indijo.
Združenje evropskih proizvajalcev avtomobilov (ACEA) je pozdravilo akcijski načrt, vendar opozarjajo, da ključni elementi še vedno manjkajo.
“Ambiciozni ukrepi za izboljšanje infrastrukture, povečanje povpraševanja in znižanje proizvodnih stroškov so nujni za avtomobile, tovornjake in avtobuse,” navaja ACEA.
Glavna direktorica združenja Sigrid de Vries ocenjuje, da je predlagana prilagodljivost emisijskih ciljev pozitiven korak k bolj pragmatični dekarbonizaciji, ki jo narekujeta trg in geopolitična realnost, poroča Euronews.
Po drugi strani nekatere organizacije, ki se zavzemajo za električno mobilnost, med njimi E-Mobility Europe in ChargeUp Europe, menijo, da bi akcijski načrt lahko povzročil dodatno zmedo.
Preberite več:
Med večjimi preprekami pri povpraševanju po električnih vozilih je nezadostna infrastruktura za polnjenje in njena povezava z elektroenergetskim omrežjem. Reševanje tega izziva lahko terja mesece ali celo leta.
Evropska komisija namerava objaviti priporočila o pospešitvi postopkov pri reševanju težav z infrastrukturo za električno mobilnost za države članice EU.