Nedavne trgovinske napetosti in uvedbe carin, predvsem s strani ZDA, so močno vplivale na vedenje in pričakovanja evropskih potrošnikov. Podatki Evropske centralne banke (ECB), zbrani v okviru ankete o pričakovanjih potrošnikov junija 2025, kažejo, da več kot 40 odstotkov vprašanih meni, da bodo carine povzročile rast inflacije, 13 odstotkov jih pričakuje slabši vpliv na družinske finance, 24 odstotkov pa meni, da bodo carine zavirale gospodarsko rast.
Med tistimi, ki so prepričani, da bodo carine prispevale k povišanju inflacije, so pričakovanja za eno, tri in celo pet let v prihodnost dosegla višje vrednosti v primerjavi z januarjem letos. To kaže, da učinek carin na inflacijo morda ni le kratkotrajen pojav, ampak lahko vpliva tudi na dolgoročne cenovne trende.
Prav tako so tisti, ki menijo, da bodo carine povzročile recesijo, v primerjavi s tistimi, ki tega ne predvidevajo, znižali pričakovanja o gospodarski rasti v prihodnjem letu za 0,4 odstotne točke, medtem ko so ostali znižali pričakovanja za 0,2 odstotne točke. To potrjuje, da je trgovinska negotovost pri potrošnikih povzročila zaskrbljenost in revizijo pričakovanj do stagnacije ali upada gospodarstva.
Spremembe v potrošniških navadah
Kot odgovor na vprašanja o spremembah v potrošnji, približno 26 odstotkov potrošnikov poroča, da so prenehali kupovati ameriške izdelke, medtem ko jih je približno 16 odstotkov zmanjšalo svojo splošno porabo. Ti premiki se razlikujejo glede na dohodkovni razred: gospodinjstva z višjimi dohodki so pogosteje prenehala kupovati ameriške proizvode, medtem ko so gospodinjstva z nižjimi dohodki bolj omejevala splošne izdatke.
Finančna pismenost prav tako igra pomembno vlogo; potrošniki z višjo finančno pismenostjo so pripravljeni bolj specifično usmerjati svojo porabo, medtem ko tisti z nižjo finančno pismenostjo pogosto posegajo po splošnih omejitvah porabe.
Znižanje potrošnje je bilo predvsem v segmentu diskrecijskih, torej luksuznih in nepomembnih dobrin, medtem ko so nujne stroške, kot so hrana, pijača in osnovni življenjski stroški, potrošniki ohranili skoraj nespremenjene. To kaže na previden pristop gospodinjstev, ki poskušajo znižati stroške tam, kjer lahko, obenem pa ohraniti osnovno kakovost življenja.
Ta analiza potrjuje, kako trgovinske ovire in negotovost zaradi carin dodatno bremenijo gospodinjstva ter spreminjajo njihovo vedenje in pričakovanja. Posledično se lahko spremembe v potrošnji, skupaj z znižanjem zaupanja, čutijo tudi na širšo gospodarsko rast in stabilnost.
Preberite več:
Industrija in trgovina posledično spremljata reakcije potrošnikov, ki lahko privedejo do prilagoditev proizvodnih načrtov in trgovinskih strategij, medtem ko vlade poskušajo upravljati s temi spremembami v političnem okviru.