Najnovejša javnomnenjska anketa, izvedena med 15. in 18. septembrom preko programa HRT HRejting, kaže, da si Hrvati želijo kombinacije množičnega in elitnega turizma. Med tisoč anketiranci jih kar 37% podpira mešan model, medtem ko se 23% nagiba bolj k množičnemu, 18% pa k elitnemu turizmu. Preostali so mnenja, da naj o usmeritvi odločajo lokalne skupnosti.
Podporniki množičnega turizma kot glavno prednost izpostavljajo večje število turistov, ki prinašajo povečano potrošnjo, več delovnih mest in višje prihodke za lokalne skupnosti. Po drugi strani pa opozarjajo na slabosti, kot so gneča na cestah in turističnih točkah, povečano onesnaževanje, preobremenjenost infrastrukture, slabša kakovost življenja domačinov in ogrožanje kulturne dediščine.
Nasprotniki množičnega turizma pa bolj podpirajo elitni model, ki spodbuja razvoj luksuznih butičnih hotelov, marin in prestižnih restavracij. Ta oblika turizma prinaša večjo potrošnjo na posameznega gosta ter manjšo obremenjenost okolja. Med slabostmi elitnega turizma so višje cene turističnih storitev in manjše število delovnih mest v masovnih turističnih obratih, kar lahko vpliva na nižjo zaposlenost ali manjše prihodke za nekatere skupine.
Letošnje leto je za hrvaški turizem rekordno
Do 20. avgusta so zabeležili 15,5 milijona prihodov turistov in 79,2 milijona prenočitev, kar predstavlja rahlo rast glede na lansko leto. Turistični izdatki so se v istem obdobju povečali za približno 10,4%. Turizem zdaj predstavlja okoli 20% hrvaškega bruto domačega proizvoda.
Segment elitnega turizma prav tako hitro raste. Leta 2024 je prinesel okoli 1,4 milijarde evrov prihodkov, kar predstavlja približno 10% vseh prihodkov iz turizma. Hrvaška si je zastavila cilj, da bo ta delež v prihodnjih letih povečala na približno 20%.
Hrvaška se je znašla pred izzivom: ali bo še naprej krepila množični turistični model ali postopoma preusmerila ponudbo v elitnejšo nišo. Kombinacija obeh pristopov, ki jo podpira približno tretjina prebivalcev, se zdi najbolj smiselna. Omogoča ohranjanje visokih turističnih prihodkov, hkrati pa izboljšuje infrastrukturne standarde, spodbuja trajnostni razvoj in bogati izkušnje obiskovalcev.
Ključno bo, da država in lokalne oblasti vzpostavijo ukrepe, ki bodo zagotovili dostopnost za različne skupine turistov, hkrati pa zaščitili okolje, kulturno dediščino in kakovost življenja domačinov.
Preberite več:
Razvoj premium ponudb ob ustrezni regulaciji cen in kakovosti bi lahko pripomogel k večji prepoznavnosti Hrvaške kot prestižne destinacije in k razporeditvi turističnega prometa skozi vse leto, ne le v času vrhunca sezone.