IATA opozarja na slabše finančne obete zaradi carin in zamud

IATA
Foto: Flickr

Letalska industrija se tudi v letu 2025 sooča z vrsto izzivov – od političnih trenj in protekcionističnih ukrepov do zamud pri dostavi letal in počasne proizvodnje trajnostnega goriva. Mednarodno združenje za zračni promet (IATA) je na letnem srečanju v New Delhiju znižalo svojo napoved dobička za letošnje leto, kar kaže na negotovost, ki bremeni celoten sektor.

Kljub rekordnemu številu potnikov in ugodnim cenam goriva IATA zdaj pričakuje, da bodo svetovne letalske družbe v letu 2025 ustvarile skupni dobiček v višini 36 milijard ameriških dolarjev (31,5 milijarde evrov) – manj od decembrske napovedi 36,6 milijarde dolarjev (32 milijard evrov), a še vedno več kot lanskih 32,4 milijarde (28,3 milijarde evrov).

Čeprav se številka zdi visoka, to v povprečju pomeni le 7,2 dolarja (6,3 evra) dobička na potnika na posameznem letu, je opozoril generalni direktor IATA Willie Walsh.

Med glavnimi razlogi za zmanjšano napoved so povečane trgovinske napetosti, zlasti med ZDA in Kitajsko, ter nižja potrošniška samozavest, kar potnike spodbuja k zmanjševanju ali prelaganju načrtov potovanj. Carine, ki jih uvaja ameriški predsednik Donald Trump, so po besedah analitikov že vplivale na zmanjšanje potrošnje in s tem tudi na povpraševanje po letalskih storitvah.

Letalske družbe se že mesece spopadajo z velikimi zamudami pri dostavi novih letal, kar pomeni, da morajo številni prevozniki ohranjati starejše, manj učinkovite modele v uporabi, obenem pa se borijo z naraščajočimi stroški vzdrževanja in težko dostopnimi rezervnimi deli. “To frustrira vse, predvsem pa družbe, ki imajo letala na tleh ali čakajo na nove dobave,“ je za Reuters dejal Walsh in opozoril, da bodo zamude pri dobavah, ki se vlečejo že desetletje, postale nevzdržne.

Celotni stroški industrije naj bi v letu 2025 dosegli 913 milijard dolarjev (799 milijard evrov) , kar je 1 odstotek več kot lani, vendar manj od decembrske ocene (940 milijard = 822 milijard evrov). Padec je predvsem posledica nižjih cen goriva, ki pa jih izničujejo višji stroški vzdrževanja.

Izziv so tudi okoljski cilji

Na drugi strani pa se letalska industrija bori tudi z izpolnjevanjem okoljskih ciljev. IATA pričakuje, da bo proizvodnja trajnostnega letalskega goriva (SAF) v letu 2025 sicer dosegla 2 milijona ton – dvakrat več kot lani – a to bo še vedno predstavljalo manj kot odstotek skupne porabe goriva. To bo globalni letalski industriji prineslo dodatnih 4,4 milijarde dolarjev (3,85 milijard evrov) stroškov, brez resnega vpliva na znižanje emisij. Walsh je ob tem poudaril, da mora industrija pohiteti z iskanjem stroškovno učinkovitih rešitev: “Napredek pri povečanju proizvodnje in zniževanju stroškov SAF mora biti veliko hitrejši.”

Kljub prizadevanjem za zeleno preobrazbo ostaja ključna težava v tem, da energijska podjetja ne proizvajajo dovolj trajnostnega letalskega goriva, letalski prevozniki pa za počasno transformacijo delno krivijo tudi proizvajalce letal, kot sta Airbus in Boeing, ki zamuja pri dostavi novejših, bolj učinkovitih modelov.

Medtem pa IATA napoveduje še 4,7-odstotni padec prihodkov iz tovornega prometa zaradi upočasnjevanja svetovne trgovine in povečanja protekcionističnih ukrepov. Letalski sektor je tako spet na preizkušnji, saj bodo potniki plačevali več, letala pa bodo starejša. Zeleni prehod se tako zdi še vedno daleč.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Popularno

Novi broj magazina „Lider.si” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentarji