Italijanski izvoz je septembra letos v primerjavi z istim mesecem lani skočil za 10,5 odstotka, trgovinski presežek pa je dosegel 2,85 milijarde evrov, kažejo najnovejši podatki državnega statističnega urada ISTAT. Zunanji minister Antonio Tajani je za italijansko agencijo Adnkronos ocenil, da številke potrjujejo uspešnost vladne gospodarske politike in strategije širitve na trge zunaj Evropske unije.
September je prinesel rezultate, ki so presegli pričakovanja. Skupni izvoz je v primerjavi z istim mesecem lani narasel za 10,5 odstotka, medtem ko je uvoz porasel za 9,9 odstotka. Rast izvoza v države zunaj EU je znašala 10,9 odstotka, izvoz k partnerjem znotraj Unije pa se je povečal za 10,2 odstotka. V mesecu, ki so ga ekonomisti pričakovali s strahom zaradi trgovinskih napetosti in carinskih ovir, je tretje največje gospodarstvo euroobmočja pokazalo izjemno odpornost.
Marca letos je vlada predstavila akcijski načrt za izvoz na trge zunaj EU z visokim potencialom. Cilj je doseči 700 milijard evrov izvoza do konca mandata, kar predstavlja skok z 626 milijard evrov, kolikor je bilo doseženo leta 2024. To bi pomenilo povečanje za skoraj 12 odstotkov v razmeroma kratkem obdobju.
Načrt izvaja usklajena mreža državnih agencij in institucij. Italijanska agencija za trgovino krepi udeležbo domačih podjetij na velikih mednarodnih sejmih in širi dejavnosti iskanja kupcev. Agencija SIMEST je uvedla nove programe subvencioniranega financiranja za izvozno usmerjena podjetja. Družba SACE, specializirana za zavarovanje in financiranje izvoza, je razvila tako imenovano strategijo Push, ki pomaga italijanskim podjetjem pri osvajanju novih trgov in pridobivanju novih mednarodnih strank.
Rezultati iz leta 2024 kažejo, da strategija deluje. Izvoz v Turčijo je dosegel 17,6 milijarde evrov, kar je rast za 23,9 odstotka. V ZAE je promet znašal 7,9 milijarde evrov ob skoku za 19,4 odstotka. Savdska Arabija se je izkazala kot izjemno dinamično trg s prometom 6,2 milijarde evrov in rastjo 27,9 odstotka. Mehika je prinesla 6,6 milijarde evrov ob rasti 7,4 odstotka, medtem ko je Brazilija s 5,8 milijarde evrov zabeležila povečanje za 8,1 odstotka.
V letu 2025 so načrtovane dodatne pobude za podporo izvozu, zlasti v Aziji in državah Perzijskega zaliva, je sporočilo italijansko zunanje ministrstvo. Kanadski trg je prav tako v središču pozornosti kot zrelo trg z visoko absorpcijsko zmogljivostjo.
September je prinesel nekaj presenetljivih rezultatov. Izvoz v Združene države je skočil za 34,4 odstotka, kar je podatek, ki preseneča glede na carinsko politiko Washingtona. Izvoz v države OPEC je porasel za 23,8 odstotka, na Japonsko za 15,6 odstotka, v Švico pa za deset odstotkov. Te številke pričajo o uspešni diverzifikaciji trgov.
Vsa trga niso pokazala rasti. Izvoz v Turčijo je septembra doživel padec za 33,9 odstotka v primerjavi z istim mesecem lani, kar kaže, kako nestabilne so lahko posamezne smeri. Uvoz s Kitajske je porasel za 32,3 odstotka, iz Indije pa za 28,6 odstotka, kar pomeni, da ima Italija še vedno precejšen primanjkljaj v trgovini s tema azijskima velikankama.
Struktura italijanskega izvoza odraža moč proizvodnega sektorja, ki je drugi po velikosti v Evropi. Stroji in oprema predstavljajo 18 odstotkov celotnega izvoza, kar je vodilna kategorija. Transportni proizvodi prispevajo 11 odstotkov, enako kot osnovne kovine in kovinski proizvodi. Tekstil, oblačila, usnje in dodatki prav tako predstavljajo 11 odstotkov celotnega izvoza. Hrana, pijača in tobak prispevajo osem odstotkov, medtem ko kemikalije prinašajo sedem odstotkov.
Regionalna specializacija omogoča visoko konkurenčnost. Severna Italija, zlasti industrijski trikotnik Milano–Torino–Genova, je specializirana za stroje, avtomobilsko industrijo, letalstvo in ladjedelništvo. Severovzhodne regije proizvajajo stroje, oblačila, usnjene izdelke, obutev, pohištvo, tekstil in nakit. Osrednja Italija je osredotočena na farmacevtske izdelke, hrano in keramiko.
Blagovna znamka Made in Italy globalno prevladuje v več nišah. Italija nadzoruje 9,4 odstotka svetovnega trga vina in pijač, kar je prepričljivo prvo mesto. Tekstil in oblačila predstavljajo 6,1 odstotka, pohištvo šest odstotkov, stroji 5,4 odstotka, nakit pa pet odstotkov svetovnega trga. Država je največji proizvajalec vina na svetu, vodilni izvoznik usnja in sončnih očal ter drugi vodilni izvoznik usnjene obutve za Kitajsko.
Avtomobilska industrija, čeprav ni številčno prevladujoča, nosi ogromen simbolni pomen. Ferrari, Lamborghini, Maserati in Alfa Romeo predstavljajo vrhunec luksuzne avtomobilske proizvodnje. Dolina motorjev v Emiliji-Romagni združuje proizvajalce, ki postavljajo standarde v panogi.
Strategija diverzifikacije ni nastala naključno. Vlada je reagirala na negotovo globalno okolje, vključno z ameriškimi carinami v višini 25 odstotkov na avtomobile in aluminij, ki so prizadele evropske proizvajalce. Trgovinske napetosti s Kitajsko in upočasnjevanje nemškega gospodarstva, tradicionalno najpomembnejšega italijanskega partnerja, so vlado prisilili k iskanju novih trgov.
Vlada je namenila 25 milijard evrov med skladom PNRR za okrevanje in kohezijskimi skladi za podporo podjetjem. To vključuje subvencije, ugodna posojila in zavarovanje izvoznih kreditov. V prvi polovici leta 2025 je italijanski izvoz v države zunaj EU zabeležil rast 1,3 odstotka, ki se poveča na dva odstotka, ko se izključi energija, navajajo podatki ISTAT-a.
Tajani je poudaril, da ima vlada jasno strategijo za spodbujanje izvoza v države zunaj Evropske unije in da podatki potrjujejo njeno uspešnost. S trgovinskim presežkom, ki je porasel z 2,32 milijarde evrov septembra 2024 na 2,85 milijarde evrov septembra 2025, Italija dokazuje, da zmore vzdrževati pozitivno dinamiko kljub težkim razmeram.
Najnovejši podatki ISTAT-a, objavljeni 16. novembra, kažejo, da je izvozna uspešnost Italije v prvih devetih mesecih letošnjega leta presegla uspešnost drugih velikih evropskih proizvodnih gospodarstev, vključno z Nemčijo in Francijo.
| Kazalnik | Vrednost | Opomba |
|---|---|---|
| Rast izvoza (september 2025) | +10,5 % | Letna osnova |
| Trgovinski presežek | 2,85 mrd. EUR | Porast z 2,32 mrd. EUR |
| Izvoz zunaj EU | +10,9 % | Ključni dejavnik rasti |
| Izvoz v ZDA | +34,4 % | Kljub carinam |
| Cilj za leto 2027 | 700 mrd. EUR | Z 626 mrd. EUR leta 2024 |
| Proračunska podpora | 25 mrd. EUR | PNRR in kohezijska sredstva |
Vir podatkov: ISTAT (Italijanski državni statistični urad), Ministrstvo za zunanje zadeve Italije








