Globalni proizvajalci avtomobilov se soočajo z vse večjimi težavami zaradi novih kitajskih omejitev izvoza redkih zemeljskih elementov (RZE), ki so ključni sestavni del sodobnih vozil, še posebej električnih avtomobilov (EV).
Ti minerali so najpomembnejši za proizvodnjo magnetov, potrebnih v motorjih, senzorjih in drugih kritičnih delih vozil, zato je kitajska dominacija na tem trgu povzročila resne skrbi glede preskrbe in stabilnosti proizvodnje.
Redke zemeljske kovine so nepogrešljive za izdelavo magnetov, ki poganjajo motorje v delih avtomobilov, kot so stranska ogledala, zvočniki, olje črpalke, brisalci in senzorski sistemi za nadzor zavor ter puščanja goriva. V električnih vozilih pa je njihov pomen še večji, saj omogočajo lažje, močnejše in učinkovitejše motorje.
Kitajska drži okoli 70 odstotkov svetovne proizvodnje redkih zemelj, 85 odstotkov predelave in skoraj 90 odstotkov proizvodnje magnetnih zlitin. Nove omejitve izvoza, ki so začele veljati od začetka novembra 2025, vključujejo dodatne ključne elemente, kot so Iterbij, holmij in evropij, ki so pomembni prav za avtomobilsko industrijo.
Avtomobilska podjetja, kot so General Motors in BMW, ter večji dobavitelji, kot sta nemški ZF in ameriški BorgWarner, razvijajo motorje z manjšim ali celo brez vsebnosti redkih zemeljskih elementov. Kljub temu pa masovna proizvodnja teh tehnologij še ni mogoča, zaloge kritičnih surovin kot tudi skladišča se zmanjšujejo, kar industrijo še dodatno izpostavlja tveganjem.
Poleg tega so možnosti za recikliranje redkih zemeljskih elementov iz starih vozil še v začetni fazi. V Franciji na primer podjetje Neutral reciklira določene surovine iz 400.000 avtomobilov letno, a povečanje kapacitet ostaja velik izziv.
Od aprila letos izvaja Kitajska postopno omejevanje izvoza tehnologij in izdelkov, povezanih z RZE, vključno z litij-ionskimi baterijami in njihovimi ključnimi materiali, kar dodatno vpliva na dobavno verigo električnih vozil. Hkrati intelektualno-pravni spori prispevajo k oviram pri dobavi nekaterih čipov.
Preberite več:
Kljub prizadevanjem za diverzifikacijo in razvoj alternativnih virov so dobavne verige za redke zemlje še vedno močno odvisne od kitajske prevlade, kar predstavlja tveganje za stabilnost svetovne avtomobilske industrije.