Danes zaznamujemo dan brez nakupov, mednarodno pobudo, ki opozarja na škodljive učinke prekomerne potrošnje. Predsednica državnega zbora Urška Klakočar Zupančič je ob tej priložnosti pozvala k razmisleku o tem, ali to, kar ponujajo oglasi, res potrebujemo.
Dan brez nakupov, znan tudi kot Buy Nothing Day, letos sovpada s črnim petkom. Pobudo je leta 1992 zasnoval kanadski umetnik Ted Dave, leta 1997 pa so jo prestavili na petek po zahvalnem dnevu, ki je eden najbolj vročih nakupovalnih dni v ZDA. Izven Severne Amerike dan brez nakupov obeležujejo v soboto.
V Sloveniji črni petek v zadnjem desetletju ni več omejen na en dan, temveč traja ves november. Po podatkih platforme Ecommerce Bridge spletne trgovine v tem obdobju beležijo podvojitev prometa. Anketa svetovalnega podjetja PwC med 10.000 Evropejci kaže, da skoraj dve tretjini kupcev namerava ta konec tedna kupiti vsaj en izdelek, v povprečju za 268 evrov. 14 odstotkov anketiranih načrtuje porabo nad 500 evrov.
Raziskava Boston Consulting Group kaže, da 81 odstotkov ameriških potrošnikov navaja skrb zaradi naraščajočih cen osnovnih življenjskih potrebščin. Raziskava družbe Deloitte napoveduje štiriodstotni padec potrošnje med črnim petkom in kibernetskim ponedeljkom v ZDA, kar predstavlja preobrat v večletnem trendu rasti.
Zveza potrošnikov Slovenije opozarja, da črni petek praviloma ni dan najnižjih cen v letu, velika znižanja pa so pogosto marketinška taktika za spodbujanje impulzivnih nakupov.









