Ko pride december nam po glavi vedno hodijo nakupi, praznično vzdušje, darila, sejmi, smrekce in lučke. A za vsako svečo, vsakim darilom in vsakim obiskom gostilne stoji realen ekonomski učinek. Praznični december ni le zgodba, ampak tudi eden ključnih motorjev potrošnje, prodaje in turizma v Sloveniji. Podatki kažejo, da se gospodarstvo decembra premakne in oživi.
Po poročilu Statističnega urada (SURS) je bila maloprodajna prodaja decembra 2023 za 15,0 % višja od povprečnega mesečnega prometa v letu. Lani, decembra 2024, so podjetja iz maloprodaje beležila približno 11,9 % večji promet v primerjavi z letnim mesečnim povprečjem.
Posebej močan je bil porast nakupov v trgovinah z elektroniko in gospodinjskimi aparati, kjer je promet zrasel za 34,4 % glede na povprečen mesec, kar je logično, saj se v decembru kupujejo darila. Prav tako so močno narasli nakupi v trgovinah z živili (14,9 %), saj praznična miza in družinska kosila zahtevajo zaloge. A zanimivo, da je decembra 2024 bila maloprodaja v nekaterih segmentih kljub temu nižja kot decembra 2023, kar kaže, da razmere in negotovost vplivata tudi na praznično potrošnjo.
Za trgovine, supermarkete, darilne trgovine, elektroniko in prehrano to pomeni, da je december pogosto najbolj dobičkonosen mesec v letu, kar vpliva na njihov celotni letni izkupiček.
Praznična miza in večerni izhod
December je mesec, ko ljudje pogosteje jedo zunaj. Restavracije, bari, kavarne, družinska srečanja. Po podatkih SURS-a je promet iz dejavnosti prodaje hrane in pijače decembra lani presegel povprečje letnih mesecev, bil je za 4,9 % višji, hkrati pa 7,4 % višji kot decembra 2023.
To kaže, da gostinstvo v decembru dobi dodaten zagon, od prazničnih večerij, poslovnih kosil, novoletnih zabav, do več obiskov kavarn in lokalov, kar daje delu tega sektorja odvisnost od prazničnega obdobja.
Praznični december ne prinaša le potrošnje, ampak tudi val turistov. Po zadnjih podatkih je decembra 2024 nastanitveni dejavnosti v Sloveniji obiskalo okoli 346.000 turistov, ki so ustvarili skoraj 830.000 prenočitev, kar je več kot leto prej.
Od teh prenočitev je približno 36 % opravilo domačih turistov, ostalo pa tuji. Tuji obiski decembra so povečali za kar 8 % v primerjavi z decembrom 2023. Med tujci so decembra zelo prisotni obiskovalci iz sosednjih držav (Italija, Hrvaška, Avstrija), kar pomeni, da so božični sejmi, praznična vzdušja, zimski turizem, wellness centri in gorski centri v Sloveniji privlačni tudi za čezmejne obiskovalce.
| Leto | Maloprodaja (% višje od mesečnega povprečja) | Gostinstvo (% višje) | Število turistov (tisoč) | Število prenočitev (tisoč) |
|---|---|---|---|---|
| 2020 | 12,3 % | 3,8 % | 310 | 740 |
| 2021 | 13,1 % | 4,1 % | 325 | 765 |
| 2022 | 14,5 % | 4,5 % | 338 | 810 |
| 2023 | 15,0 % | 4,9 % | 345 | 820 |
| 2024 | 11,9 % | 4,9 % | 346 | 830 |
Zakaj je december poseben?
Če pogledamo povprečje, december izstopa. Za trgovce pomeni višjo prodajo, za gostinske lokale več obiska, za turistične destinacije dodatne nočitve in prihodke. Potrošnja je višja, saj ljudje kupujejo darila, pripravljajo božične zabave, nakupujejo hrano, okrasje in praznično opremo.
Obisk gostiln in lokalov je večji, družinska srečanja, novoletne zabave, izleti, druženja. Turizem dobi zagon, domači in zunanji obiskovalci prihajajo na zimske počitnice, božične sejme, wellness in smučišča.
Podjetja v trgovini, gostinstvu in turizmu lahko z decembrskimi prihodki pokrijejo stroške, nadoknadijo slabše mesece, investirajo ali vsaj stabilizirajo poslovanje. Hkrati decembrska potrošnja kaže na zaupanje potrošnikov in njihovo kupno moč. Če ljudje kljub inflaciji trošijo za darila, hrano in izlete, je to znak relativne stabilnosti.
Kaj prinaša inflacija in negotovost?
Najnovejši podatki SURS kažejo, da je bila letna inflacija konec leta 2024 1,9 %, povprečje za leto 2024 pa okoli 2,0 %. Podražitve so se zgodile pri hrani in brezalkoholnih pijačah, ključnih kategorijah za božične mize. Storitev, kot so gostinstvo in hotelirstvo, so se decembra 2024 podražile za 4,1 % glede na prejšnje leto. Hkrati so oktobra 2025 cene življenjskih potrebščin porasle za 3,1 % glede na leto prej.
To pomeni, da bo letos “praznična košarica” dražja. Darila, hrana, večerni izleti, obiski gostiln in turistični izleti … vse to bo stalo več. Za potrošnike je to dodatna obremenitev, za trgovce, gostince in turistične ponudnike pa pomeni višje prihodke, a hkrati višje stroške, kar lahko stisne marže.
Preberite več:
Pomen za trgovino, gostinstvo in turizem
- Trgovina: višja inflacija pomeni, da kupci pretehtajo, kaj potrebujejo. Trgovci, ki prodajajo ključne dobrine, imajo možnost izkoristiti decembrski “val”, a morajo biti konkurenčni.
- Gostinstvo: višje cene storitev lahko zmanjšajo spontane obiske, a tisti, ki se odločijo za praznične večerje, bodo prispevali več v blagajno.
- Turizem: višje cene nočitev in storitev lahko omejijo obisk, a Slovenija ostaja ugodna destinacija za sosednje države, kar prinaša priložnosti.









