V torek, 18. novembra, so se uporabniki interneta po vsem svetu soočili z nepričakovanim problemom: velik del spleta preprosto ni deloval. Družbeno omrežje X ni nalagalo objav, ChatGPT je zavračal poizvedbe, Spotify ni predvajal glasbe, mobilne aplikacije številnih poslovnih bank pa so ostale nedostopne. Vzrok? Tehnična okvara pri ameriškem podjetju Cloudflare, katerega infrastruktura podpira eno od petih spletnih mest na celotnem internetu.
Kot je sporočil predstavnik podjetja Cloudflare, se je težava začela okoli 12:20 po srednjeevropskem času, ko so sistemi podjetja zabeležili “nenadni porast nenavadnega prometa” v enega od njihovih storitev. “Zaznali smo nenadni porast nenavadnega prometa v eno od storitev Cloudflare. To je povzročilo napake pri prometu, ki prehaja skozi naše omrežje,” je sporočilo podjetje ameriške novinske agencije CNBC. Cloudflare še vedno ne ve, kaj je natančno sprožilo ta nenadni porast prometa.
Težava je trajala približno tri do štiri ure, vse dokler inženirji podjetja niso implementirali popravka okoli 15:50 po srednjeevropskem času. Normalizacija delovanja posameznih storitev se je nadaljevala skozi ves dan.
Seznam prizadetih storitev je bil obsežen. Družbena omrežja X in Facebook so prenehala delovati. Platforme umetne inteligence – ChatGPT, Sora in Claude – so postale nedostopne. Glasbeni servis Spotify je obmolknil, spletna oblikovalska platforma Canva je nehala delovati, tudi priljubljene video igre, kot sta League of Legends in Valorant, so ostale brez povezave s strežniki.
Po poročilih medija CBS News so sistemi za samoposlužno naročanje v restavracijah McDonald’s po vsem svetu prenehali delovati. Digitalni servisi železnice v New Jerseyju v ZDA so bili onemogočeni. Sistem PADS, ki se uporablja za varnostne preglede v ameriških jedrskih objektih, je bil zunaj funkcije, kar je onemogočilo dostop obiskovalcev do teh objektov, poroča Tom’s Hardware.
Številni uporabniki so poročali tudi o težavah z mobilnimi aplikacijami poslovnih bank, ki prav tako uporabljajo infrastrukturo Cloudflare za zaščito in usmerjanje prometa. Sistem Downdetector, ki običajno spremlja internetne izpade, je sam postal žrtev težave.
Po navedbah spletnega portala BleepingComputer so bili testirani evropski vozlišča Cloudflare po celotni celini, vključno z Bukarešto, Zürichom, Varšavo, Oslom, Amsterdamom, Berlinom, Frankfurtom, Dunajem in Stockholmom – vsi so bili prizadeti.
Cloudflare, ustanovljen leta 2009, zagotavlja omrežje za dostavo vsebin. Ko poskušate dostopati do določene spletne strani, vaša zahteva najprej gre skozi sisteme Cloudflare, ki preverijo, ali ste pravi uporabnik, pospešijo nalaganje strani in zaščitijo stran pred napadi.
Podjetje upravlja promet za približno 20 odstotkov celotnega globalnega spleta – kar pomeni, da več kot 39 milijonov spletnih mest je odvisnih od njihovih storitev, kot navaja analitično podjetje Botcrawl. “Cloudflare zagotavlja tehnologijo, ki poganja mnoge današnje spletne strani in platforme ter jim pomaga zaščititi se pred hekerji in obdržati spletna mesta na spletu kljub velikemu prometu,” pojasnjuje britanski medij Euronews.
Ta incident predstavlja tretji veliki izpad infrastrukture v zelo kratkem obdobju. Pred manj kot mesecem dni je Amazon Web Services (AWS) doživel množični izpad, ki je trajal več kot 15 ur in prizadel storitve, kot so Slack, Snapchat in druge platforme. Podjetje Amazon je kasneje pojasnilo, da je bil vzrok tehnična napaka, ko sta dva avtomatska sistema poskušala hkrati posodobiti iste podatke, poroča medij CNN.
Benjamin Schilz, izvršni direktor podjetja Wire, je za Tom’s Guide dejal: “Nedavni izpad Cloudflare, ki se je zgodil le nekaj tednov po zadnji veliki motnji v oblačnem sistemu, kaže, kako krhka je postala naša digitalna odvisnost. Trije glavni giganti – AWS, Google Cloud in Microsoft Azure – zagotavljajo približno dve tretjini osnovne infrastrukture, na kateri deluje digitalni svet. Operativna napaka le enega od njih trenutno ustvari množično ‘enotno točko odpovedi’.”
Graeme Stewart, vodja javnega sektorja pri podjetju za kibernetsko varnost Check Point, je v izjavi za Sky News poudaril: “Med izpadom so informativna spletna mesta, plačilni sistemi, strani z javnimi informacijami in družbene storitve – vse se je ustavilo. To ni bilo zato, ker je vsaka organizacija posamično odpovedala. Bilo je zato, ker je ena plast, na katero se vsi zanašajo, prenehala odgovarjati.”
Stewart dodaja: “Internet je bil zasnovan tako, da je odporen prek porazdelitve, toda na koncu smo koncentrirali ogromne količine globalnega prometa v peščico ponudnikov oblačnih storitev.”
Delnice podjetja Cloudflare so v trgovalnem dnevu padle za več kot tri odstotke, poroča CNBC.
Julija 2024 je podjetje CrowdStrike – ki zagotavlja storitve kibernetske varnosti – izdalo okvarjeno programsko posodobitev, ki je zrušila približno 8,5 milijona računalnikov z operacijskim sistemom Windows po vsem svetu. Ta incident, ki so ga poimenovali “največji izpad informacijske tehnologije v zgodovini,” je povzročil odpoved več kot 5.000 letov, ustavil delovanje bolnišnic, ki so morale preložiti nenujne operacije, in poškodoval bančne sisteme.
Globalna finančna škoda zaradi incidenta CrowdStrike je bila ocenjena na najmanj 10 milijard dolarjev, navaja. Zdravstveni sektor in bančništvo sta bila najhuje prizadeta, s ocenjenimi izgubami 1,94 milijarde dolarjev oziroma 1,15 milijarde dolarjev.
V ZDA so tri velike letalske družbe – Delta, American in United – vse ustavile svoje lete za več ur, kar je povzročilo znatno zaostajanje potniških in komercialnih potovanj, poroča ABC News. Letališča v Tokiju, Amsterdamu in Delhiju so bila prav tako prizadeta.
Massachusetts General Hospital je izdal izjavo: “Večja svetovna programska okvara je prizadela mnoge naše sisteme. Zaradi resnosti te težave so vse predhodno načrtovane nenujne operacije, postopki in zdravniški obiski preklicani.”
Taki izpadi razkrivajo, da internet ni tako decentraliziran, kot smo nekoč mislili. Namesto odporne mreže, porazdeljene po vsem svetu, je internet postal odvisen od nekaj ključnih podjetij. Ko ima eno od njih težave, to občutijo milijoni.
Veliki izpadi oblačne infrastrukture niso novost – podobni množični incidenti so se dogajali leta 2017 in 2021, regionalni izpadi pa se dogajajo redno. Vprašanje ni, ali se bo naslednji izpad zgodil, temveč kdaj.
Cloudflare je sporočil, da bo kasneje objavil podrobno analizo o tem, kaj je natančno sprožilo izpad.








