Nemški potrošniki zapirajo denarnice, Evropa išče rešitev v “dostopnem luksuzu”

Photo by Niklas Ohlrogge on Unsplash

Letošnje božično nakupovanje v Evropi poteka ob nenehnem opazovanju cen. Mastercard Economics Institute je začetek novembra objavil napoved, da bo maloprodajna potrošnja med 1. novembrom in 24. decembrom porasla za 3,1 odstotka v primerjavi z lanskim letom. Ta rast pa prihaja predvsem zaradi višjih cen in ne večje količine kupljenih izdelkov.

V Nemčiji je zaupanje potrošnikov novembra padlo na minus 24,1, kažejo podatki inštituta GfK Consumer Climate. Trgovci pričakujejo rast prodaje za 2,5 odstotka, kar je daleč od lanskih 3,9 odstotka, navaja analiza svetovalnega podjetja Bain & Company. Razpad “semaforske” koalicije in predčasne februarske volitve ne spodbujajo potrošnikov k večji potrošnji. Francija je v še slabšem položaju s projekcijo rasti le pol odstotka.

Slovenci: med optimizmom in realnostjo

Slovenija vstopa v praznično sezono z zaupanjem potrošnikov na minus 25, kažejo oktobrski podatki Statističnega urada Republike Slovenije (SURS). To je vseeno tri odstotne točke bolje kot lani v tem času. Maloprodaja je septembra porasla za 0,4 odstotka v primerjavi z lanskim septembrom, kar je drugi mesec zaporedne rasti, čeprav skromne.

Kazalnik zaupanja za velike nakupe v naslednjih 12 mesecih je začetek leta znašal minus 34 odstotkov, kažejo podatki SURS. To ni najboljša najava za trgovce, ki se nadejajo boljše božične prodaje.

DržavaZaupanje potrošnikovPričakovana rast prodajeVir
Slovenija-25 (okt. 2025)+0,4 % letno (sept. 2025)SURS
Nemčija-24,1 (nov. 2025)+2,5 %GfK, Bain & Company
Francijani podatka+0,5 %Bain & Company
Povprečje EU-14,2 (okt. 2025)+3,1 %Eurostat, Mastercard

Slovenci imajo večjo kupno moč kot lani – realna rast plač je oktobra 2024 znašala 6,8 odstotka, kažejo podatki SURS. Toda inflacija 3,1 odstotka oktobra 2025 pomeni, da denar hitreje izginja. Trgovci, ki računajo na močan praznični val potrošnje, bodo morda razočarani.

Evropejci izbirajo “dostopen luksuz”

Mastercard Economics Institute v svoji novembrski analizi poudarja, da evropski kupci iščejo tisto, kar imenujejo “dostopen luksuz”. To niso poceni stvari, ampak izdelki, ki ponujajo kakovost po ceni, ki ne ruši proračuna. Premium živilski izdelki, kozmetika in modne blagovne znamke z dobrim razmerjem med ceno in kakovostjo beležijo rast.

Na Češkem in v Veliki Britaniji povprečen račun za hrano med prazniki naraste za 73 oziroma 69 odstotkov, navaja Mastercard. Italijani povprečno porabijo 39 evrov na obisk prodajalne živil, največ v Evropi. Španci prevladujejo pri nakupu mode in obutve, medtem ko rabljena oblačila pridobivajo na priljubljenosti med mlajšimi kupci.

McKinsey ConsumerWise kaže, da 70 odstotkov evropskih potrošnikov načrtuje ohraniti ali povečati raven potrošnje v primerjavi z lansko praznično sezono. Ta številka pa ne pove, koliko bo dejansko porabljeno. Mnogi načrtujejo porabiti enako, kar ob inflaciji dejansko pomeni manj kupljenih izdelkov.

Američani trošijo, Evropejci računajo

Čez Atlantik je situacija drugačna. Gallupova raziskava iz novembra kaže, da povprečen Američan načrtuje med prazniki porabiti več kot 1.000 dolarjev. Maloprodaja je od začetka novembra do 24. decembra lani porasla za 3,8 odstotka, pravijo podatki Mastercard SpendingPulse iz decembra 2024. Spletno nakupovanje je poskočilo za 6,7 odstotka.

Za slovensko gospodarstvo bo odločilno, ali bodo plače še naprej rasle hitreje od inflacije. Dokler je ta enačba pozitivna, bodo potrošniki porabljali. Ko se ta odnos spremeni, bodo trgovci prvi občutili posledice. December bo pokazal, ali so Slovenci pripravljeni trošiti ali pa bodo, podobno kot njihovi sosedje v Nemčiji in Franciji, denarnice držali nekoliko bolj zatisnjene.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Popularno

Novi broj magazina „Lider.si” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentarji