Evropski parlament in Svet EU sta sklenila začasni dogovor o novi uredbi o krožnosti vozil in ravnanju z izrabljenimi vozili, je sporočil Evropski parlament. Nova pravila, ki bodo začela veljati dve leti po formalnem sprejetju, prinašajo pomembne spremembe za prodajalce in kupce rabljenih avtomobilov v celotni Uniji.
Osrednji cilj nove uredbe je preprečiti izginotje približno 3,5 milijona vozil, ki vsako leto izginejo z evropskih cest brez sledi – bodisi so izvožena bodisi nezakonito razstavljena. Na cestah EU je trenutno 285,6 milijona motornih vozil, od katerih jih približno 6,5 milijona letno doseže konec življenjske dobe.
Med ključnimi novostmi je zahteva po dokumentaciji ob prenosu lastništva rabljenega vozila. Ko gospodarski subjekt (trgovec) prodaja vozilo, bo moral predložiti bodisi oceno, da vozilo ni izrabljeno, bodisi veljavno potrdilo o tehnični brezhibnosti. Za zasebne prodajalce bo ta obveznost veljala le v primerih povečanega tveganja: ko je vozilo zavarovalno ocenjeno kot popolna škoda ali ko se prodaja izvede izključno prek spletne platforme brez fizične predaje.
Nova uredba uvaja tudi prepoved izvoza tehnično neispravnih vozil. Ta prepoved bo začela veljati pet let po uveljavitvi uredbe. Namen je preprečiti onesnaževanje in prometne nesreče v tretjih državah, kamor EU letno izvozi več kot 800.000 rabljenih vozil, večinoma v Afriko.
Uredba postavlja jasna merila za opredelitev, kdaj rabljeno vozilo postane izrabljeno vozilo. Sem sodijo primeri, ko je vozilo razrezano na dele, ko ključnih komponent, kot so zračne blazine ali pritrditve sedežev, ni mogoče tehnično popraviti ali zamenjati, ali ko stroški popravila presegajo tržno vrednost vozila.
Proizvajalci bodo prevzeli razširjeno odgovornost proizvajalca, ki jih finančno in organizacijsko zavezuje za celoten življenjski cikel vozil, vključno s kritjem stroškov zbiranja in obdelave izrabljenih vozil. Obveznost bo začela veljati tri leta po uveljavitvi uredbe.
Nova pravila določajo tudi obvezne deleže reciklirane plastike v novih vozilih: najmanj 15 odstotkov v šestih letih po uveljavitvi in 25 odstotkov v desetih letih. Komisija bo na podlagi študij izvedljivosti določila tudi cilje za reciklirano jeklo in aluminij.
Uredba razširja področje uporabe na težka tovorna vozila, motorna kolesa in vozila za posebne namene, medtem ko so doslej pravila zajemala le osebna vozila in lahka gospodarska vozila. Soporočevalca Jens Gieseke in Paulius Saudargas iz Evropske ljudske stranke sta dejala, da gre za pomemben korak k prehodu avtomobilske industrije v krožno gospodarstvo.
Začasni dogovor morata še potrditi Evropski parlament in Svet EU, nato bo uredba začela veljati 20 dni po objavi v Uradnem listu EU, polna uporaba pa bo sledila dve leti pozneje.













