Urbanistični inštitut Republike Slovenije je predstavil novo orodje za spremljanje in podporo celostnemu prometnemu načrtovanju – Observatorij mobilnosti. To orodje na enem mestu združuje ključne podatke o stanju prometa v Sloveniji, kar bo občinam in načrtovalcem omogočilo boljše in bolj informirane odločitve.
Observatorij mobilnosti je nastal v okviru projekta Life IP Care4Climate, pri njegovi pripravi pa je sodelovala skupina za transformativno prometno načrtovanje Urbanističnega inštituta RS. Članica skupine Mojca Balant je pojasnila, da je orodje namenjeno predvsem podpornim podatkom za pripravo občinskih celostnih prometnih strategij, ki jih veliko število občin trenutno pripravlja.
Na enem mestu so zbrani podatki iz zanesljivih virov, kot so Statistični urad RS, Eurostat in Znanstvenoraziskovalni center SAZU. Izbrani podatki so dostopni na občinski, regionalni in državni ravni ter omogočajo primerjavo s podatki EU. Trenutno orodje vsebuje devet ključnih podatkovnih sklopov, med drugim o lastništvu osebnih avtomobilov, dostopnosti javnega potniškega prometa, prometnih nesrečah in starostni strukturi prebivalstva.
Potreba po drugačni prometni politiki
Vodja skupine Aljaž Plevnik je opozoril, da demografske spremembe močno vplivajo na prometno politiko. Več kot tretjina prebivalcev Slovenije ne more ali ne sme voziti avtomobila, kar je posledica starosti, zdravstvenih in socialnih razlogov. To pomeni, da je dostopnost do javnega prevoza ključna za veliko število ljudi, vendar je ta trenutno slabo razvita.
Kot primer dobre prakse je Plevnik izpostavil Japonsko, kjer so zaradi staranja prebivalstva že začeli prilagajati prometno infrastrukturo z jasno označenimi prehodi za pešce, ločenimi pločniki in kolesarskimi stezami, ki so dostopnejše tudi za starejše in gibalno ovirane.
Preberite več:
Observatorij mobilnosti bo še nadgrajevan z novimi podatki, kot so izpusti ogljikovega dioksida iz prometa in dnevna mobilnost potnikov. Poleg podatkov bodo na voljo tudi strokovni komentarji, ki bodo pomagali razumeti trende in izzive v prometu.