Hrvaško podjetje Pipi Beverages se je znašlo v mednarodnem pravnem sporu z družino pisateljice Astrid Lindgren, avtorice svetovno priljubljene junakinje Pippi Långstrump, pri nas znane kot Pika Nogavička.
Astrid Lindgren AB, podjetje v lasti otrok in vnukov švedske pisateljice, je proti hrvaškemu proizvajalcu brezalkoholnih pijač vložilo tožbo zaradi uporabe imena “Pipi”. To ime je po mnenju švedske družine preveč podobno slavnemu literarnemu liku in ga hrvaško podjetje uporablja brez dovoljenja.
Vnuk Astrid Lindgren, Olle Nyman, je v pogovoru za nemško tiskovno agencijo poudaril, da je njihova dolžnost zaščititi ime in lik Pippi, ko se uporabljata v komercialne namene. “Pippi Långstrump pripada vsem otrokom sveta, a nihče nima pravice svojevoljno izkoriščati tega lika,” je izpostavil. Po njegovih besedah je konflikt predvsem zaščita kulturne in intelektualne dediščine, saj ima Pika Nogavička simbolno vrednost kot simbol svobode, domišljije in neodvisnosti otrok po vsem svetu.
Splitsko podjetje Pipi Beverages se je na tožbo odzvalo presenečeno. Trdijo, da niso prejeli uradnega sodnega dokumenta in da so o sporu izvedeli iz medijev. Kot so zapisali v javnem sporočilu, imata njihovo podjetje in podjetje Astrid Lindgren AB povsem različne dejavnosti.
“Naša Pipi nikoli ni bila mišljena kot deklica z rdečimi lasmi in pegami, temveč kot dalmatinsko dekle sproščenega duha,” so pojasnili. Dodali so, da pijača nosi to ime že od leta 1971, najprej kot pomarančni napitek, pozneje pa so ponudbo razširili na več okusov. Prav tako trdijo, da so v zadnjih petdesetih letih brez kakršnihkoli pomislekov izdajali to blagovno znamko in da sta se družina Lindgren in njeni predstavniki tik pred vložitvijo tožbe šele seznanili z uporabo imena.
V času, ko je pijača pridobivala mednarodno prepoznavnost na trgih Nemčije in Avstrije, je podjetje zaradi pravnih potegavščin moralo na spletni strani odstraniti trditev, da je ime povezano z literarno junakinjo. Po mnenju pravnih strokovnjakov to kaže na prizadevanja švedske družine, da bi zmanjšali možnost povezovanja blagovne znamke pijače z likom, ki ima v Evropi skoraj mitski status.
Spor tako presega zgolj pravno področje in zajema kulturni in trženjski vidik, saj se v njem prepletajo elementi nostalgije, identitete in moči blagovnih znamk.
Švedski dediči pričakujejo, da jim bo sodišče dodelilo pravico in hrvaškemu podjetju prepovedalo uporabo imena Pipi na področju Švedske. Vendar bo pijača na Hrvaškem verjetno ostala priljubljena, saj jo tam poznajo kot eno izmed ikon dalmatinske poletne kulture.
Preberite več:
Čeprav se sodni postopki lahko vlečejo dolgo, bo ta primer pomemben precedens za zaščito pravic intelektualne lastnine in literarnih likov v Evropski uniji.









