Potrošniki so vse bolj zaskrbljeni zaradi nevarnih kemikalij v izdelkih vsakdanje rabe, pokaže najnovejša anketa projekta Za življenje brez nevarnih kemikalij, katerega partner je tudi Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS). Rezultati kažejo, da raste potreba po preglednosti informacij in strožji zakonodaji, obenem pa so se pojavili tudi pomembni ukrepi na ravni EU.
Raziskava je pokazala, da se je delež tistih, ki menijo, da so dobro informirani glede škodljivih kemikalij v izdelkih, zvišal – letos jih je 17 odstotkov, kar je za dve odstotni točki več kot lani. Nasprotno pa se je delež tistih, ki menijo, da informacij ni dovolj, zmanjšal s 46 na 41 odstotkov. ZPS ocenjuje, da je tak premik pozitiven, a nadzor in zakonodaja morata slediti pričakovanjem.
Največ zanimanja med potrošniki vzbujajo rakotvorne snovi, področje mikroplastike ter snovi, ki povzročajo veliko zaskrbljenost (SVHC: Substances of Very High Concern). Prav tako se povečuje zavedanje glede t. i. večnih kemikalij – snovi, ki se razgrajujejo počasi ali sploh ne, in ostajajo v okolju ter telesu.
Izdelki, ki najpogosteje sprožajo skrb, vključujejo detergente, kozmetiko, izdelke za osebno nego, otroške izdelke, tekstil, pohištvo ter embalažo za živila. Spremljajoči trend je tudi naraščajoče zaupanje v blagovne znamke, ki označujejo trajnostne izdelke. Letos 42 odstotkov anketirancev meni, da takšni izdelki vsebujejo manj škodljivih kemikalij kot običajni – to je za šest odstotnih točk več kot lani. Če potrošnik ugotovi, da izdelek vsebuje nevarno snov, jih 40 odstotkov ali več išče alternativo, 26 odstotkov pa jih izdelek sploh ne bi kupilo.
Evropska unija je že sprejela nekaj konkretnih ukrepov
Med njimi je prepoved več kemikalij v kozmetiki in izdelkih za osebno nego, ki so bile od 1. septembra 2025 razvrščene kot snovi, nevarne zaradi rakotvornosti, toksicnosti za reprodukcijo ali pa zaradi poškodb DNK. To vključuje snovi kot sta TPO (trimethylbenzoyl diphenylphosphine oxide), bisphenol AF in druge podobne, ki so bile prej uporabljene v lakih za nohte, šamponih, deodorantih in drugih kozmetičnih izdelkih.
Poleg tega je EU julija 2025 objavila načrt EU Chemicals Industry Action Plan, katerega cilji vključujejo: modernizacijo sektorja kemikalij, zmanjšanje regulativne bremena, spodbujanje inovacij, ter zagotavljanje, da so predpisi skladni s pričakovanji potrošnikov. Del načrta je tudi poenostavitev označevanja kemikalij, ureditev trga za čistilne kemikalije in ostale izdelke ter transparentne informacije za potrošnike.
Zakaj si potrošniki želijo sprememb?
- Zdravje in okolje kot prednostna skrb: Potrošniki vedno bolj razumejo, da so kemikalije, ki se kopičijo ali ostanejo v telesu, resna nevarnost. Ne gre le za trenutne učinke, ampak tudi dolgoročne.
- Zaupanje in trajnost: Blagovne znamke, ki oglašujejo trajnost, “zeleno oznako” ali varnejše sestavine, pridobivajo zaupanje. To se odraža v nakupnih odločitvah potrošnikov.
- Pomanjklive informacije: Veliko potrošnikov meni, da so oznake nejasne, podatki na embalaži so premalo vidni ali jih sploh ni. To otežuje informirano odločanje.
Nevarni izdelki so včasih tudi najcenejši
ZPS in drugi partnerji med potrošniki opozarjajo na to, da odločitve pogosto omejujejo kompleksnost pravil, oglaševanja in nejasne informacije. Izdelki z nevarnimi kemikalijami so včasih najcenejši ali najbolj dostopni, kar potrošnike vodi v kompromis.
Hkrati novi EU predpisi predstavljajo priložnost za proizvajalce, ki lahko prednjačijo s transparentnostjo in razvojem varnejših alternativ.
Preberite več:
Potrošniki želijo več. Več preglednosti, več varnosti, močnejše zakonodaje. EU je že naredila prve korake, predvsem z novo prepovedjo nevarnih kemikalij v kozmetiki in načrtom za izboljšanje regulacij. A pot do popolne varnosti je še dolga, saj morajo razumevanje, nadzor in izvrševanje zakonov slediti pričakovanjem ljudi.