Predpraznične prevare: skoraj tretjina kupcev izgubila denar za darila

Spletno nakupovanje, shopping
Foto: Unsplash

Za trgovce je predpraznični čas najbolj živahen del leta, za potrošnike pa obdobje povečanega pritiska, ko želijo darila kupiti čim prej in čim ugodneje. Toda prav v tem obdobju se poveča tudi število spletnih prevar. Najnovejša raziskava družb Mastercard in Harris Poll razkriva, da se je skoraj tretjina evropskih kupcev v tem času že soočila z izgubo denarja zaradi spletnih goljufij. Rezultati jasno kažejo, da se prevare ne le širijo, temveč postajajo tudi bolj prefinjene.

Raziskava, v kateri je sodelovalo več tisoč potrošnikov iz različnih evropskih držav, ponuja vpogled v njihove nakupne navade in stopnjo previdnosti pri spletnih nakupih. Potrošniki ponavadi želijo hitro priti do pravih daril, zato pogosto sprejmejo odločitve, ki jih sicer ne bi. Prav ta kombinacija naglice, povečanega spletnega trgovanja in številnih neznanih prodajalcev ustvarja okolje, v katerem spletni goljufi zlahka izkoristijo nepazljive kupce.

Tveganja naraščajo, previdnost pa ne

Eden ključnih izsledkov raziskave je presenetljivo visok delež kupcev, ki v predprazničnem času nakupujejo na spletnih mestih, ki jih ne poznajo. Kar 72 odstotkov vprašanih je priznalo, da pogosto obiščejo ali kupujejo v spletnih trgovinah, pri katerih še nikoli niso nakupovali. To je številka, ki odraža, kako močno je predpraznični čas povezan s hitrim odločanjem in lovom na najboljše cene.

Pri tem pa kar četrtina kupcev priznava, da preverjanje informacij opravi le bežno ali pa sploh ne. Polovica jih sicer podatke preverja natančneje, a kot kažejo rezultati, to ne zadošča, da bi se izognili izgubi denarja. Raziskava razkriva, da je v zadnjih letih 14 odstotkov potrošnikov že kupilo izdelek, ki ga nikoli niso prejeli, vsak deseti vprašanec pa je prejel ponarejen izdelek, za katerega je mislil, da je original.

Še bolj alarmanten je podatek, da je 29 odstotkov sodelujočih dejansko izgubilo denar zaradi spletnih prevar prav v predprazničnih tednih. Pri tem posebej izstopajo mlajše generacije. Kar 45 odstotkov pripadnikov generacije Z in 40 odstotkov milenijcev je priznalo, da so že bili žrtve spletnih prevar, ko so kupovali darila ali druge izdelke v tem obdobju. Mlajši so sicer najbolj digitalno spretni, hkrati pa pogosto tvegajo več, kupujejo na novih platformah in se hitreje odločajo.

Predobre cene, slaba raba jezika, pravopisne napake

Velika večina vprašanih, natančneje 64 odstotkov, meni, da so predpraznične prevare bolj dovršene kot tiste v preostanku leta. Razlog je predvsem v tem, da so kriminalci dobro seznanjeni s tem, kdaj potrošniki največ kupujejo in kdaj so najbolj dovzetni za privlačne ponudbe, popuste ter omejene zaloge. Prilagajajo se tako jeziku kot vizualnim elementom spletnih strani, zaradi česar so njihove prevare težje prepoznavne.

Kot ključne opozorilne znake so anketiranci izpostavili predvsem cene, ki so “predobre, da bi bile resnične”, slabo rabo jezika ali očitne pravopisne napake na spletnih mestih. Pogosto jih zmoti tudi neprofesionalna grafična podoba ali pomanjkanje informacij o prodajalcu. Poleg tega je 43 odstotkov vprašanih priznalo, da takoj zapusti spletno mesto, če ni prisotna oznaka o varnem načinu plačila ali če možnost plačila ni dovolj jasna. Najbolj previdni pri tem so pripadniki generacije baby boom, ki med vsemi skupinami izkazujejo največ nezaupanja do sumljivih spletnih mest.

Mastercard ob objavi raziskave opozarja, da je tehnologija kriminalcem odprla nove poti prevar. Umetna inteligenca omogoča ustvarjanje lažnih fotografij, videoposnetkov in celo glasov, ki so videti ali zvenijo povsem resnično. Lažni klici, e-poštna sporočila ali videi, v katerih se oglaša »znana oseba«, niso redek pojav. Pri Mastercardu poudarjajo, da potrošniki v primerih, ko jih nekdo poziva k nujnemu plačilu, vedno preverijo pristnost zahteve prek zanesljive telefonske številke ali osebnega stika, tudi če je na prvi pogled videti, da gre za resnično osebo.

Varnost na spletu se tako znova izkaže kot kombinacija tehnologije, previdnosti in ozaveščenosti. Pri Mastercardu svetujejo uporabo močnih, unikatnih gesel, dvostopenjsko avtentikacijo in izogibanje nakupovanju prek javnih Wi-Fi omrežij. Še posebej pomembno je, da se osebni podatki delijo le na preverjenih in varnih spletnih mestih. Če je nakup preveč enostaven, ponudba preveč mamljiva ali prodajalec preveč vztrajen, je to pogosto znak, da nekaj ni v redu.

Predpraznični čas bo v prihodnjih tednih še dodatno testiral previdnost potrošnikov. Čeprav so trgovci v tem obdobju še bolj aktivni s promocijami in ugodnostmi, ostaja dejstvo, da so spletni goljufi prav tako izjemno dejavni. Raziskava zato prihaja ob pravem času, saj jasno opozarja, da je potrebna dodatna pazljivost in da je izguba denarja pogosto posledica prenagljenih odločitev in zaupanja napačnim virom.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Popularno

Novi broj magazina „Lider.si” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentarji