Razumevanje bančnih cenikov ostaja ključno za potrošnike, a po najnovejši raziskavi Mednarodnega inštituta za potrošniške raziskave (Mipor) banke le zadostijo osnovnim zahtevam. Oktobra so ocenili cenike osmih slovenskih bank na njihovih spletnih straneh in ugotovili, da je stanje povprečno, saj nobena banka ni dosegla vrhunskih ocen, a tudi izrazito slabih rezultatov ni bilo.
Raziskava je pokazala, da so banke dobile povprečne ocene za razumljivost svojih cenikov. Najbolje so se odrezale Intesa Sanpaolo, NLB, OTP, Sparkasse in Unicredit, ki so prejele oceno “dobro”. Ostale banke so prejele oceno “povprečno”, kar pomeni, da izpolnjujejo osnovne standarde, a ne prepričajo s preglednostjo ali jasnostjo.
Ocene so bile podeljene v okviru javne službe za izvajanje primerjalnih ocen blaga in storitev, ki jo sofinancira Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport. Kot so pojasnili, je namen raziskave izboljšanje preglednosti in dostopnosti informacij za potrošnike, ki za bančne storitve plačujejo denarno nadomestilo. Jasni ceniki omogočajo, da potrošniki hitreje in lažje razumejo, kaj jim banka zaračunava.
Kaj je merilo za dobro ocenjen cenik?
Pri ocenjevanju so strokovnjaki preverili več elementov. Pomembna je bila enostavnost iskanja cenikov na spletni strani, njihov položaj, vidnost, poimenovanje in možnost zadetka v iskalniku. Poleg tega so ocenili strukturo cenikov, število vključenih postavk, preglednost ter uporabljen jezik in izrazoslovje. Cenik mora biti pregleden in jasen, da potrošnik brez težav razume vse stroške.
Raziskava je pokazala tudi zanimive razlike v poimenovanju cenikov. Nekatere banke uporabljajo neposredno besedo “cenik” (Deželna banka Slovenije, OTP, Sparkasse, Unicredit), druge besedo “stroški” (Delavska hranilnica, NLB), medtem ko Intesa Sanpaolo in Gorenjska banka uporabljata izraz “tarifa za prebivalstvo” ali “tarifa za potrošnike”, ki ni najbolj intuitiven za običajnega uporabnika.
Pomembnost preglednih cenikov
Po besedah predstavnikov Zveze potrošnikov Slovenije je preglednost cenikov ključna za zaupanja vreden odnos med banko in stranko. Če potrošnik ne razume, koliko in za kaj plačuje, lahko pride do nesporazumov ali celo dodatnih stroškov. Zato strokovnjaki poudarjajo, da so pregledni, jasni in enostavni ceniki znak profesionalnosti in skrbi za stranke.
| Banka | Ocena |
|---|---|
| Intesa Sanpaolo | dobro |
| NLB | dobro |
| OTP | dobro |
| Sparkasse | dobro |
| Unicredit | dobro |
| Deželna banka Slovenije | povprečno |
| Delavska hranilnica | povprečno |
| Gorenjska banka | povprečno |
Vir: Mipor/Zveza potrošnikov Slovenije
| Poimenovanje | Banke |
|---|---|
| Cenik | Deželna banka Slovenije, OTP, Sparkasse, Unicredit |
| Stroški | Delavska hranilnica, NLB |
| Tarifa za prebivalstvo/potrošnike | Intesa Sanpaolo, Gorenjska banka |
Vir: Mipor/Zveza potrošnikov Slovenije
Ocenjevanje je del širše pobude za izboljšanje potrošniške pismenosti na finančnem področju. Sodelujoče banke so po rezultatih povabljene, da pregledajo svoje cenike in jih po potrebi prilagodijo, tako da bodo bolj razumljivi za vse uporabnike.
Preberite več:
Čeprav nobena banka ni prejela ocene “zelo dobro”, je pozitivno, da so osnovne informacije na voljo in dostopne. Strokovnjaki pa opozarjajo, da je vedno prostor za izboljšave, zlasti pri poimenovanju in jasni razčlenitvi stroškov, da se prepreči zmeda in nesporazumi.









