Danes je Sindikat delavcev trgovine Slovenije (SDTS) znova izpostavil resne težave, s katerimi se sooča trgovinska dejavnost. Zaradi hudega pomanjkanja kadrov so trgovke in trgovci preobremenjeni, delovni pogoji pa se vztrajno slabšajo, kar ogroža njihovo zdravje, varnost in dostojanstvo. Sindikat poziva delodajalce, naj nemudoma ukrepajo, saj so razmere nesprejemljive.
V sindikatu poudarjajo, da prodajalci zaradi pomanjkanja zaposlenih pogosto opravljajo več nalog hkrati, kar ni le izčrpavajoče, ampak vodi tudi do napak, za katere morajo pogosto sami denarno odgovarjati. “Takšne razmere so nesprejemljive in povzročajo tveganje za nemoteno delo ter pravni položaj zaposlenih,” so zapisali v sporočilu za javnost. Delodajalci do zdaj niso uspeli zapolniti manjkajočih mest, kar je privedlo do izgorelosti zaposlenih in primerov, ko ob koncu dopoldanske ali popoldanske izmene ni nikogar, ki bi predali delo.
Poleg tega sindikat opozarja na prakso prerazporejanja zaposlenih na delo v oddaljene kraje, pri čemer delodajalci ne preverijo, ali imajo zaposleni možnost dostopa do nove lokacije. S tem kršijo tudi načelo pravice do odklopa, ki zaposlenim zagotavlja čas za počitek in zasebno življenje brez posegov delodajalcev po koncu delovnega časa.
Delodajalci zanemarjajo varne delovne razmere
Na pobudo SDTS in Zveze svobodnih sindikatov Slovenije je bil sprejet pomemben pravilnik o zagotavljanju varnosti in zdravja delavcev pri ročnem premeščanju bremen, ki bi lahko znatno izboljšal delovne pogoje zaposlenih. Vendar se pravilnik v praksi še vedno ne izvaja dosledno, saj je nakup ustrezne opreme za premikanje težjih bremen povezan s stroški, ki jih delodajalci pogosto odlagajo.
Sindikat poziva Inšpektorat Republike Slovenije za delo (IRSD), naj okrepi nadzor in za dejanske kršitve podeli denarne globe, saj delodajalci brez sankcij redko izboljšajo razmere. Zaposleni tako ostajajo prepuščeni močnim obremenitvam.
Poleg fizičnih izzivov se zaposleni vse pogosteje soočajo tudi z verbalnimi grožnjami ter neprimernim vedenjem kupcev, kar močno vpliva na njihovo psihično počutje in motivacijo. Posebej resen problem so kraje v trgovinah, pri katerih zaposleni, ki niso usposobljeni za varovanje, pogosto doživljajo konflikte in negativne posledice. Sindikat zahteva uvedbo jasnih varnostnih protokolov, okrepljeno varnostno službo ter dosledno spoštovanje zakonskih obveznosti delodajalcev glede zaščite zaposlenih.
V skladu z zakonskimi določili mora delodajalec zagotoviti varno delovno okolje, materialno podporo in izvajati vse potrebne ukrepe za zaščito zdravja zaposlenih, s posebno pozornostjo za ranljive skupine, kot so nosečnice, mladi, starejši in delavci z zmanjšano delovno zmožnostjo.
Dolg delovni teden brez prave pomoči
Trgovci in trgovke trenutno delajo po šest dni v tednu, tudi ob sobotah, nedelje in praznike pa so prosti, kar je ena redkih izboljšav, doseženih z sindikalnim pritiskom. Vendar pa kadrovski primanjkljaj še vedno močno otežuje nemoteno delo med delavniki in še bolj ob sobotah. Zaradi tega so zaposleni pogosto prej prerazporejeni, delovni čas se podaljšuje, usklajevanje službenih in zasebnih obveznosti pa postaja vse težje, kar prav tako krši evropsko direktivo o pravici do uravnoteženega dela in zasebnega življenja.
Slabše razmere vplivajo tudi na kakovost storitev za kupce, največ pa trpijo prav zaposleni, ki so preobremenjeni in delajo na robu svojih zmožnosti.
Sindikat delavcev trgovine Slovenije zato na delodajalce naslavlja jasne zahteve: nemudoma morajo zagotoviti dodatno kadrovsko okrepitev trgovin, pristopiti k dosledni izvedbi pravilnika o varnosti pri ročnem prenašanju bremen, urediti učinkovite varnostne ukrepe za zaščito pred grožnjami kupcev ter enakomerno razporediti delovne obremenitve, ob tem pa spoštovati dostojanstvo zaposlenih. Posebno vlogo vidi SDTS tudi v Inšpektoratu RS za delo, ki mora okrepiti nadzor in ob kršitvah dosledno izrekati globe ter ne zgolj priporočila.
Preberite več:
Sindikat zaključuje, da zaposleni niso stroji, temveč ljudje, ki vsak dan prispevajo k temu, da trgovine ostajajo odprte in dosegljive kupcem. Kljub temu pa so vsakodnevno prepuščeni preobremenjenosti, grožnjam, nevarnostim kraje, neustrezni organizaciji dela in prekomerni obremenitvi. Posledice so jasno vidne v obliki izgorelosti, bolezni, bolniških odsotnosti in množičnih odhodov iz panoge, kar dolgoročno škoduje tudi kupcem in celotni trgovinski dejavnosti. Zato opozarjajo, da mora prenehati ignoranca do teh težav, saj vsakodnevno odlašanje poglablja stisko zaposlenih in tveganje za njihovo zdravje.