Lani so bile v Evropski uniji zabeležene rekordne številke v železniškem potniškem prometu. Po podatkih evropskega statističnega urada Eurostat je skupno opravljenih kar 443 milijard potniških kilometrov, kar predstavlja 5,8-odstotno rast v primerjavi z letom pred tem. Gre za najvišjo vrednost od začetka zbiranja teh podatkov leta 2004.
V Sloveniji so tako lani zabeležili povečanje števila prepeljanih potniških kilometrov za skoraj petino, kar je eden najvišjih odstotkov rasti med državami članicami EU. Rast potniškega železniškega prometa je bila pozitivna tudi v Latviji, Litvi, na Portugalskem, Irskem, Poljskem ter v Luksemburgu, medtem ko so nekatere države, kot so Nizozemska, Bolgarija, Estonija in Romunija, beležile upad.
Največjo rast je zabeležila Madžarska, in sicer za kar 44,2 odstotka, kar je posledica uvedbe poenostavljenega tarifnega sistema s popusti in brezplačnimi vozovnicami za določene skupine prebivalcev. Slovenija je z rastjo 19,5 odstotka prav tako med najbolj uspešnimi v tem pogledu.
Največ prometa v Nemčiji in Franciji
V absolutnih številkah se največ potnikov pelje po nemških in francoskih železnicah, kjer so številke presegle sto milijard potniških kilometrov. Po deležu prepeljanih potnikov glede na število prebivalcev leta 2024 vodi Luksemburg z 32,8 potniki na prebivalca, sledita mu Danska in Nemčija, medtem ko je stopnja potovanj najnižja v Grčiji in Litvi.
Po drugi strani je železniški tovorni promet v EU lani nekoliko upadel, iz 378 na 375 milijard tonskih kilometrov, kjer največ posla opravljajo Nemčija, Poljska in Francija. Med prevoženim tovorom prevladujejo kovinske rude, naftni derivati ter kovinski izdelki.
Povečanje trajnostnega in mednarodnega prometa
Slovenske železnice so v letu 2024 dosegle več kot 17,9 milijona prepeljanih potnikov, kar je občutno povečanje v primerjavi s prejšnjim letom. Vzporedno poteka posodobitev voznega parka z novimi potniškimi garniturami in lokomotivami, ki izboljšujejo kakovost in zanesljivost prevozov, tudi na neelektrificiranih progah.
Na mednarodni ravni so potniki iz Slovenije najbolj naklonjeni destinacijam, kot so Hrvaška, kjer je 39 odstotkov vseh mednarodnih potnikov. Močne so tudi povezave z Avstrijo in njeno prestolnico Dunaj, ki je za slovenske potnike tradicionalno priljubljena.
Pomembno je izpostaviti tudi okoljski aspekt. Slovenske železnice so prešle na uporabo 100-odstotno zelene električne energije, kar pomeni skoraj popolno odsotnost emisij CO2 pri prevozu potnikov z vlaki. To velja za enega najbolj trajnostnih načinov prevoza in predstavlja pomemben prispevek k državni zavezanosti k ogljični nevtralnosti do leta 2050.
Preberite več:
Razvoj in modernizacija železniške infrastrukture, skupaj z uvedbo novih vlakov in izboljšavami v ponudbi, obetata še nadaljnjo rast prometa. Pričakuje se, da bodo ti koraki Slovenskim železnicam omogočili, da ostanejo konkurenčni na evropskem trgu in zadovoljujejo večje povpraševanje po trajnostnih oblikah mobilnosti.









