Trgovinska vojna predsednika Donalda Trumpa je po razkritjih podjetij doslej povzročila več kot 30 milijard evrov stroškov zaradi izgubljene prodaje in višjih cen surovin. To je pokazala analiza Reutersa po pregledu poročila globalnih podjetij, razpršenih po ZDA, Evropi in Aziji.
Podjetja, kot so Apple, Ford, Porsche in Sony, so morala znižati ali celo umakniti svoje dobičkovne napovedi. Večina poroča, da nepredvidljivost ameriške trgovinske politike onemogoča natančno načrtovanje stroškov in dobičkov.
Reuters je analiziral izjave podjetij, regulativne dokumente ter prepisane telefonske konference in medijske nastope. Tako je sestavil prvo celovito sliko dosedanjih posledic carin za svetovno gospodarstvo.
Znesek temelji na ocenah 32 podjetij iz indeksa S&P 500, treh podjetij iz evropskega STOXX 600 in 21 iz japonskega Nikkei 225. Ekonomisti opozarjajo, da so dejanski stroški lahko še bistveno višji. “Če znesek podvojimo ali potrojimo, bi še vedno trdili, da je dejanski vpliv veliko večji, kot si večina ljudi predstavlja,” je dejal profesor Jeffrey Sonnenfeld z Yale School of Management.
Med najbolj prizadetimi so avtomobilska in letalska industrija ter uvozniki potrošniškega blaga. Podražili so se surovine, aluminij in elektronske komponente. Obenem selitev proizvodnje v ZDA povečuje stroške dela, kar podjetjem povzroča dodatne pritiske.
Znižane napovedi, višji stroški
Kot kažejo podatki, je v zadnjem četrtletju 42 podjetij znižalo svoje finančne napovedi, 16 pa jih je popolnoma umaknilo. Walmart je, na primer, zavrnil objavo napovedi dobička in napovedal dvig cen – kar je izzvalo Trumpovo kritiko. Volvo Cars je umaknil napoved za naslednji dve leti, United Airlines pa je podal dve različni oceni zaradi nepredvidljivega okolja.
Kimberly Clark, proizvajalec robčkov Kleenex, pričakuje za 300 milijonov dolarjev (265 milijonov evrov) višje stroške zaradi carin in je napovedal dodatno 2 milijardi dolarjev (1,76 milijard evra) vredno investicijo v proizvodnjo v ZDA. Tudi Apple in Eli Lilly so letos napovedali nove naložbe v ZDA. Diageo, proizvajalec pijač Johnnie Walker in Don Julio, pa pričakuje 150 milijonov dolarjev (132 milijonov evrov) letnega udarca zaradi novih 10-odstotnih carin na uvoz iz Velike Britanije in EU. Podjetje namerava zmanjšati stroške za 500 milijonov dolarjev (440 milijonov evrov) in prodati del premoženja do leta 2028.
Ne da se napovedati prihodnosti
Na zadnjih konferenčnih klicih je kar 72 % podjetij iz S&P 500 omenilo carine – skoraj dvakrat več kot v prejšnjem četrtletju. Enako velja za podjetja iz evropskega STOXX 600 in japonskega Nikkei 225.
“Podjetja preprosto nimajo več pravega vpogleda v prihodnost,” je dejal Rich Bernstein, izvršni direktor investicijske družbe RBA. “Ko ne moreš zanesljivo usmerjati vlagateljev, je varneje, da napovedi sploh ne podaš.”
Po podatkih LSEG naj bi dobički podjetij iz indeksa S&P 500 v obdobju april–december letos zrasli povprečno za 5,1 % na četrtletje – kar je precej manj kot 11,7 % v enakem obdobju lani.
Preberite več:
Trump še vedno zagovarja carinsko politiko kot sredstvo za zmanjšanje trgovinskega primanjkljaja in vrnitev proizvodnje v ZDA. Bela hiša vztraja, da stroške carin dolgoročno nosijo tujci. “ZDA imajo vzvode, s katerimi lahko stroške prenesejo na druge države,” je povedal tiskovni predstavnik Bele hiše Kush Desai.