Novo poročilo Mednarodne agencije za energijo (IEA) kaže, da bo bo tržni delež električnih avtomobilov do leta 2030 kljub precejšnji negotovosti presegel 40 odstotkov, saj ti postajajo vse bolj dostopni na več trgih. Po še enem letu močne rasti je svetovna prodaja električnih avtomobilov na dobri poti, da do leta 2025 preseže 20 milijonov, kar predstavlja več kot četrtino avtomobilov, prodanih po vsem svetu.
Poročilo kaže, da kljub nedavnim gospodarskim težavam, ki so pritiskale na avtomobilski sektor, svetovna prodaja električnih avtomobilov še naprej podira rekorde, saj električni modeli postajajo vse bolj dostopni. Svetovna prodaja je leta 2024 presegla 17 milijonov, s čimer je delež električnih vozil na svetovnem avtomobilskem trgu prvič presegel 20 odstotkov. V prvih treh mesecih leta 2025 se je prodaja električnih avtomobilov medletno povečala za 35 odstotkov. Tako večji kot manjši trgi so v prvem četrtletju zabeležili nove rekorde prodaje.
Kitajska ohranja primat na trgu električnih vozil, saj so tam električni avtomobili v letu 2024 predstavljali skoraj polovico celotne prodaje avtomobilov. Lani je bilo na Kitajskem prodanih več kot enajst milijonov električnih avtomobilov, kar je enako celotni svetovni prodaji leta 2022. Nova središča rasti so vznikla na azijskih in latinskoameriških trgih, saj se je skupna prodaja električnih avtomobilov v teh regijah lani povečala za več kot 60 odstotkov.
V Združenih državah Amerike se je prodaja električnih avtomobilov medletno povečala za približno deset odstotkov, kar pomeni, da je električen več kot eden od desetih prodanih avtomobilov. V Evropi je prodaja stagnirala, saj so se subvencijske sheme in druge podporne politike zmanjševale. Vseeno je tržni delež električnih avtomobilov ostal okoli 20 odstotkov.
“Naši podatki kažejo, da električni avtomobili kljub precejšnji negotovosti ohranjajo močno rast po vsem svetu. Prodaja še naprej postavlja nove rekorde, kar ima velike posledice za mednarodno avtomobilsko industrijo,” je dejal izvršni direktor IEA Fatih Birol.
“Letos pričakujemo, da bo več kot eden od štirih avtomobilov, prodanih po vsem svetu, električen, rast pa se bo v mnogih državah v razvoju pospešila. Do konca tega desetletja naj bi delež znašal več kot dva od petih, saj električna vozila postajajo vse bolj dostopna.”
Na dobre obete bi lahko vplivale negotovosti glede svetovne gospodarske rasti ter razvoja trgovinskih in industrijskih politik. A poročilo ugotavlja, da prodajo električnih vozil krepi vse večja cenovna dostopnost.
Na svetovni ravni se je povprečna cena baterijskega električnega avtomobila v letu 2024 znižala zaradi naraščajoče konkurence in padajočih stroškov baterij. Na Kitajskem sta bili dve tretjini vseh električnih avtomobilov, prodanih lani, cenejši od njihovih konvencionalnih ekvivalentov, tudi brez subvencij.
Razlika v nakupni ceni v primerjavi s konvencionalnimi avtomobili se je na mnogih drugih trgih vseeno ohranila. Povprečna cena baterijskega električnega avtomobila v Nemčiji je na primer ostala za 20 odstotkov višja od cene neelektričnega ekvivalenta. V ZDA so bili baterijski električni avtomobili še vedno za 30 odstotkov dražji.
Glede na trenutne cene na trgu energije je cena polnjenja električnih avtomobilov marsikje nižja. Tudi če bi cene nafte padle na 40 dolarjev za sodček, bi vožnja električnega avtomobila v Evropi pri današnjih cenah elektrike za stanovanjske objekte prek domačega polnjenja še vedno stala približno polovico manj kot vožnja običajnega avtomobila.
V poročilu je navedeno, da skoraj petino svetovne prodaje električnih avtomobilov predstavljajo uvožena vozila. Kitajska, ki predstavlja več kot 70 odstotkov svetovne proizvodnje, je leta 2024 v druge države izvozila skoraj 1,25 milijona električnih avtomobilov. To je vključevalo številna gospodarstva v razvoju, kjer so se cene električnih avtomobilov zaradi kitajskega uvoza znatno znižale.
Preberite več:
Poročilo se osredotoča tudi na električne tovornjake. Ugotavlja, da se je prodaja električnih tovornjakov lani po vsem svetu povečala za približno 80 odstotkov, kar predstavlja skoraj dva odstotka globalne prodaje tovornjakov. To rast, ki jo je spodbudila podvojitev prodaje na Kitajskem, je podprla konkurenčnost pri stroških nekaterih težkih električnih tovornjakov na Kitajskem v primerjavi z njihovimi dizelskimi ekvivalenti – pri čemer so precej nižji obratovalni stroški električnih modelov izravnali njihove višje nakupne cene.
IEA pripravlja posebno poročilo o prihodnosti svetovne avtomobilske industrije, saj se električna vozila vse bolj uveljavljajo. Novo poročilo bo objavljeno to poletje in bo vključevalo analizo o zagotavljanju konkurenčnosti in odpornosti dobavnih verig za avtomobilsko industrijo v prehodu.