V Sloveniji se pripravljamo na nov zagon razvoja turizma in ohranjanja kulturne dediščine v manj razvitih delih države. Na ministrstvu za kohezijo in regionalni razvoj so namreč potrdili 5,9 milijona evrov evropskih sredstev, namenjenih izključno vzhodni kohezijski regiji. Gre za ciljano naložbo, ki bo omogočila prenovo, digitalizacijo in novo turistično valorizacijo pomembnih kulturnih virov, hkrati pa okrepila konkurenčnost destinacij, ki se v zadnjih letih soočajo z izzivi privabljanja obiskovalcev. Javni razpis, preko katerega bodo razdelili sredstva, naj bi bil objavljen do konca leta.
Vlada sredstva usmerja predvsem v območja, ki imajo bogato kulturno dediščino, a premajhen gospodarski učinek turizma. Vzhodna kohezijska regija vključuje številne dragocenosti, od gradov, muzejev in sakralne arhitekture do industrijske dediščine, ki zaradi pomanjkanja vlaganj pogosto ostajajo zapostavljene. Novi razpis želi prav ta potencial preoblikovati v trajnostno gospodarsko priložnost.
Na ministrstvu za kohezijo poudarjajo, da je cilj razpisa dvig kakovosti in ugleda turističnih destinacij, povečanje obiska ter izboljšanje izkušnje turistov. Evropska sredstva so tako usmerjena v vzpostavljanje novih kulturno-turističnih produktov, sodobne interpretacije dediščine in digitalne vsebine, ki dopolnjujejo klasične fizične prenove.
Kot posredniško telo bo razpis izvajalo ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport. Gre za model, ki ga uporabljamo že več let: kohezija zagotovi strateški okvir in sredstva, MGTS pa poskrbi za usmerjanje projektov v realne turistične prakse, ki imajo merljiv gospodarski učinek.
Od ohranjanja do digitalizacije
Razpis bo zasledoval pet ključnih ciljev, ki so skladni s sodobnimi evropskimi politikami:
- Ohranjanje kulturne dediščine – prenova, konservatorski posegi, interpretacija in revitalizacija objektov ali lokacij, ki imajo izjemen pomen za lokalno identiteto.
- Razvoj kulturno-turističnih produktov – povezovanje dediščine v nove doživljajske poti, tematske programe in celostne turistične izkušnje.
- Povečanje gospodarskega učinka turizma – projekti bodo morali dokazati dodano vrednost, rast obiska ali vpliv na lokalno gospodarstvo.
- Digitalizacija kulturne dediščine – 3D digitalni dvojčki, virtualni ogledi, interaktivne vsebine, digitalni arhivi, sistemi interpretacije.
- Okoljska trajnost – projekti bodo morali slediti načelom energetske učinkovitosti, zmanjševanja vplivov na okolje in ohranjanja naravnih virov.
Izpostaviti velja predvsem digitalizacijo, ki postaja ključni razvojni element turističnega sektorja. V zadnjih letih opažamo, da so ravno digitalno podprte zgodbe – virtualna rekonstrukcija zgodovinskih lokacij, interaktivni muzeji ali aplikacije za samostojni ogled – tiste, ki najbolj dvignejo dodano vrednost destinacijam z omejenimi finančnimi in kadrovskimi viri.
Kaj bo razpis financiral?
Razpis bo omogočil sofinanciranje treh tipov naložb, in sicer razvoj novih turističnih produktov, ki kulturno dediščino povezujejo v tržne zgodbe, digitalizacijo dediščine, kot so digitalni arhivi, AR/VR vsebine in multimedijske interpretacije ter manjše investicije, na primer obnovo posameznih segmentov objektov ali ureditev infrastrukture za obiskovalce.
Pričakovati je, da bo zanimanje precejšnje, saj občine in turistične organizacije že vrsto let opozarjajo, da prav manjše, a strateške prenove prinašajo največ koristi za razvoj lokalnih destinacij.
Lokalne priložnosti in širši kontekst
Vzhodna Slovenija – od Štajerske in Pomurja do Koroške in Dolenjske – v zadnjih letih beleži strukturen razvojni zaostanek za zahodnim delom države. Turizem predstavlja eno izmed ključnih priložnosti, saj lahko gradi na avtentičnosti, naravnih virih in zgodovinskih posebnostih, ki jih komercialno presaturirani zahod ne more več replicirati.
Hkrati se evropska sredstva umeščajo v širši trend zelenega in kulturnega turizma, ki v EU predstavlja najhitreje rastoči segment potovanj. Prenovljena dediščina, nadgrajena s sodobnimi interaktivnimi praksami, je postala eden ključnih generatorjev dodane vrednosti, še posebej v kombinaciji s trajnostnimi nastanitvami, gastronomijo in lokalnimi produkti.
Ker naj bi razpis izšel že do konca leta, bodo občine, muzeji, zavodi, turistične organizacije in javni zavodi imeli kratek čas za pripravo projektov. Pričakovati je, da bo največ zanimanja za digitalizacijo znamenitosti in za projekte, ki povezujejo dediščino z razvojem novih turističnih poti – od samostojnih doživljajskih izkušenj do kulturnih festivalov, ki lahko povečajo prepoznavnost krajev.
Preberite več:
Na ministrstvu poudarjajo, da je cilj jasen: ohraniti dediščino, jo obogatiti s sodobnimi vsebinami in na tej osnovi dvigniti konkurenčnost celotne vzhodne kohezijske regije.









