Evropska komisija je predstavila ambiciozen načrt za zaščito evropskega jeklarskega sektorja pred presežnimi zalogami poceni jekla na svetovnem trgu. Podpredsednik komisije Stephane Sejourne je na družbenem omrežju X sporočil, da predlagajo zvišanje carin na uvoz jekla iz trenutnih 25 na 50 odstotkov. Obenem želijo znatno zmanjšati kvote za brezcarinski uvoz, da bi okrepili konkurenčnost evropskih proizvajalcev.
Evropski komisar za trgovino Maroš Šefčovič je na novinarski konferenci v Strasbourgu pojasnil, da bi se kvota za uvoz jekla, ki je trenutno brezcarinski, zmanjšala na približno 18,3 milijona ton letno. To je kar 47 odstotkov manj od kvote iz lanskega leta, ki je znašala 30,5 milijona ton. Pri določanju nove kvote so se pri komisiji sklicevali na leto 2013, ko so se začele razvijati velike presežne proizvodne zmogljivosti jekla na globalni ravni.
Vse količine uvoza jekla nad to kvoto bi tako obremenili s 50-odstotnimi carinami, namesto zdajšnjih 25-odstotnih. Poleg tega bo uvedena določba, ki bo od uvoznikov zahtevala, da jasno označijo, kje sta bili staljena železova ruda in ulito jeklo, kar bo povečalo preglednost izvora. Pozneje lahko pričakujemo tudi uvedbo kvot po posameznih državah dobaviteljicah, ki bi jih določili v pogajanjih s tretjimi državami v okviru Svetovne trgovinske organizacije.
Obramba evropske industrije
Šefčovič je izpostavil, da se je trgovinski saldo EU na področju jekla v zadnjem desetletju dramatično poslabšal. Če je prej presežek znašal 11 milijonov ton, je zdaj približno 10 milijonov ton primanjkljaja. Od leta 2018 je bilo v evropski jeklarski branži izgubljenih 30.000 delovnih mest.
“Kriza s presežnimi proizvodnimi zmogljivostmi jekla je blizu kritičnim mejam,” je dejal. Lani je bilo na globalnem trgu presežnih zalog kar 602 milijona ton jekla, do leta 2027 pa naj bi se ta količina povečala na 721 milijonov ton, kar je petkrat več od letnih potreb EU.
Evropski komisar je hkrati zagotovil, da zvišanje carin ne bo bistveno vplivalo na stroške gradnje ostalih industrijskih panog, ki uporabljajo jeklo. Tako naj bi se proizvodnja avtomobila podražila le za okoli 50 evrov, pomivalnega stroja ali hladilnika pa za približno en evro.
Glavni izziv za je poceni kitajsko jeklo
Na Kitajskem so v letu 2024 proizvedli več kot milijardo ton jekla – več kot polovico svetovne proizvodnje. Evropske države močno zaostajajo – Nemčija je proizvedla 37 milijonov ton, Španija 12 milijonov ton, Francija 11 milijonov ton.
Obenem se evropski proizvajalci soočajo z visokimi energijskimi stroški in s 50-odstotnimi carinami na uvoz jekla v ZDA, kar dodatno znižuje njihovo konkurenčnost. Šefčovič je izrazil upanje, da bodo novi ukrepi EU v prihodnosti spodbudili napredek v pogovorih z ZDA glede carin in presežnih kapacitet.
Preberite več:
Predlagani ukrepi bodo zdaj obravnavani v Svetu EU in Evropskem parlamentu, saj bodo nadomestili obstoječe začasne ukrepe, ki potečejo konec junija 2026. Podpredsednik komisije Sejourne je pozval k hitremu sprejetju, saj evropski zasebni sektor nujno potrebuje stabilnost in predvidljivost za vlaganja, predvsem v razogljičenje industrije.