Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je skupaj s 24 potrošniškimi organizacijami iz vse Evrope in krovno evropsko potošniško organizacijo BEUC na Evropsko komisijo in pristojne evropske organe naslovila uradno pritožbo proti kitajskemu spletnemu trgovcu Shein. Kot opozarjajo, Shein v svojih digitalnih kanalih sistematično uporablja zavajajoče tehnike, s katerimi potrošnike spodbuja k impulzivnim nakupom.

Pritožba organizacij prinaša nove dokaze o uporabi teh manipulativnih vzorcev, ki ne le zavajajo uporabnike, temveč vodijo tudi v neželeno porabo, finančne izgube in širjenje zdravju škodljivih izdelkov. Organizacije zahtevajo, da Shein nemudoma preneha s takšnimi praksami in predloži verodostojne dokaze o resničnosti prikazanih mnenj in ocen na spletni strani. Če tega ne stori, naj evropski organi ukrepajo, poudarjajo podpisnice pritožbe.
Ultra hitra moda škoduje potrošnikom, okolju in delavcem
Vodja pravne pisarne ZPS Petra Lovišček je poudarila, da gre za dobro dokumentiran problem, ki ga potrošniške organizacije izpostavljajo že več let. “Model ultra hitre mode temelji na manipulaciji, od čustvenega izsiljevanja do lažnih popustov, kar spodbuja nenehno trošenje. To škodi ne le potrošnikom, temveč tudi okolju in delavcem v proizvodnji,” je opozorila.
Po podatkih Evropske agencije za okolje (EEA) je tekstilna industrija četrta najbolj obremenjujoča panoga za okolje, takoj za prehrano, bivanjem in prometom. Prakse hitre mode vodijo v čezmerno proizvodnjo in odmetavanje oblačil, uporabo strupenih kemikalij, obsežno porabo fosilnih goriv in pogosto tudi izkoriščanje delavcev v neustreznih razmerah.
Potrošniške organizacije so ob tem pozvale evropske organe, naj preučijo tudi druge spletne trgovce, ki uporabljajo podobne nepoštene prakse kot Shein. Cilj pritožbe je dolgoročno omejiti manipulativne prijeme in omogočiti bolj informirano ter trajnostno potrošnjo.